» «
גשר שער הזהב
גשר שער הזהב
#על הגשר האייקוני והמצולם ביותר בעולם

גשר שער הזהב (The Golden Gate Bridge), או פשוט גשר הזהב, הוא גשר תלוי ומרהיב, באורך של כמעט 2 קילומטרים. כל מי שמבקר בסן פרנסיסקו חייב לחצות אותו, בין אם ברכב ובין אם ברגל, ולהתפעל מגשר הזהב ש”יפה כמו בסרט”.

הגולדן גייט ברידג', שאורכו 1,970 מטרים, נחנך בסן פרנסיסקו בשנת 1937 ובזמנו נחשב לאחד ההישגים הגדולים שבנה האדם. הוא כנראה הגשר המצולם ביותר בעולם, תועד בסרטים רבים ונחשב גם לסמלה המרכזי של סן פרנסיסקו.

אגב, ההתנגדות לגשר לפני בנייתו הייתה רבה ומהנדסים רבים הטילו ספק בעמידותו של גשר ישר מעל המים הלא שקטים של האוקיינוס השקט. הם חששו מהעומק הרב של המפרץ ומהרוחות החזקות, שמגיעות כאן לא פעם למהירות של 100 קמ"ש.

תושבים רבים גם התנגדו אז לגשר בחשש שיהרוס את הנוף. אבל יזם הגשר, מהנדס יהודי בשם שטראוס, האמין שקום יקום הגשר והקים את מה שיהפוך לשער הכניסה המרהיב לסן פרנסיסקו היפהפייה.

הגשר מחבר בין סן פרנסיסקו לבין מחוז מרין. בניגוד למה שרבים חושבים, הוא לא קרוי על שם צבעו הכתום והבולט. מקור שמו הוא "מיצר גולדן גייט" שמעליו הוא בנוי, מיצר שמחבר בין האוקיינוס השקט לבין מפרץ סן פרנסיסקו.

הליכה על גשר הגולדן גייט היא אחת מחוויות החובה, שאסור להחמיץ בעיר. גובהו 230 מטר מעל פני הים, מה שיקנה לכם תצפית נהדרת על הנוף כולו.

אגב, בניגוד למה שהיינו עשויים לחשוב, צבעו של הגשר אינו זהוב, אלא כתום, נוטה לאדמדם, גוון שגם משתלב בסביבה וגם מונע חלודה.


#לתצפית על הגשר
תצפית אל הגולדן גייט ברידג' מציעה גם נוף נהדר של המפרץ. בימים ללא עננים וערפל תוכלו להגיע לנקודת תצפית נהדרת על הגשר ששמה Eagle point והיא נמצאת בגן הלאומי. גם זווית שונה מהמוכרת על הגשר וגם טיול נחמד בחיק הטבע.

אפשר גם להגיע ולצפות בגשר מעיירת האמנים היפה סוסליטו (Sausalito), הסמוכה לקצהו הצפוני של גשר שער הזהב. זה ביקור שמומלץ במיוחד בשעות בין הערביים.


#טיפים
בניגוד נסיעה על הגשר שהיא בתשלום, ההליכה בו והתצפית ממנו בחינם.

על הגשר מסלולים רחבים המיועדים להליכה ולדיווש באופניים.

בחשיכה הגשר סגור להולכי רגל.

להולכי רגל רק צידו המזרחי של הגשר פתוח. תוכלו להשקיף ממנו על האי אלקטרז ועל מפרץ סן פרנסיסקו. לכו ברגל חצי דרך וחזרו בחזרה אחרי התצפית, או שתמשיכו עד הסוף ותחזרו באוטובוס.

הנוסעים במכונית על הגשר יוכלו להתרשם ממנו על ידי עצירה באחת מנקודות התצפית שלאורכו.

יש שייט קצר ונחמד שאפשר לקחת מהנמל ועובר מתחת לגשר.


מבט מהאוויר:

http://youtu.be/Ce4uESM1thQ


הדרכה:

http://youtu.be/qhwAzaLCJT0


והרשת שעשו לפועלים, במקום שיפלו אל הים וימותו. לאלה שנפלו אל הרשת הצמידו אז את הכינוי "מועדון חצי-הדרך אל הגיהנום":

http://youtu.be/KLRCZAXfEa4
גשר גלי הנדרסון
גשר גלי הנדרסון
#על הגשר המעוצב של סינגפור

כמו נחש המתפתל מעל מכשול, גשר גלי הנדרסון (Henderson Waves) הוא גשר מרהיב ובלתי נשכח, העובר בין שני פארקים בסינגפור. הוא מחבר בין פארק הר פבר (Mount Faber Park) לפארק טלוק בלנגה (Telok Blangah Hill Park), הנמצאים ברצועת הפארקים הדרומית של סינגפור.

הגשר הוא גשר הולכי הרגל הגבוה ביותר בסינגפור. בשיא גובהו הוא מגיע ל-36 מטרים ובאורכו למעל רבע קילומטר. את צורתו הייחודית הוא חייב ל-7 קורות פלדה מעוקלות, שבזכותן נשמרת גם יציבותו.

יש בגשר הזה מעיצוב בלתי נשכח, פונקציונליות מרבית והנדסה מעולה, אבל גם חשיבה על בני האדם המשתמשים בו ועל השימוש האנושי הרצוי להם. כי מעבר להנדסה המעולה שלו, הגשר הוא גם חכם בחוויית השימוש האנושית שלו.

הוא עשוי קורות עץ, המעניקות לו מראה חמים, המזכיר גל מתפתל. קורות העץ הללו גם שומרות על העוברים עליו מקרני השמש הלוהטות בקיץ. גומחות וספסלי מנוחה ממוקמים לכל אורכו ומאפשרים מנוחה למבוגרים העוברים מעליו, או למי שמעוניינים לצפות בו ובנוף שמסביב.

מראהו של גשר גלי הנדרסון הוא יפה גם בלילה במיוחד, כשמאות נורות לד מאירות בו ומעניקות לו את המראה הבלתי נשכח, שבזכותו הוא זכה לשם עולמי כאחד הגשרים היפים בתבל.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/XmMg8Iv8WWA


מהאוויר:

https://youtu.be/FnSxGeNGW7c


ביקור במקום:

https://youtu.be/mtmh849mEz4


בלוגרים:

https://youtu.be/eZWLAB9TcWw
גשר אורסונד
גשר אורסונד
#על הגשר שמחבר בין דנמרק לשוודיה

גשר אורסונד (Øresundsbron) הוא גשר באורך של כ-16 ק"מ, המהווה את המעבר היבשתי הראשון והיחיד בין דנמרק לשוודיה. בעזרתו תוכלו לבקר בשכנתה הבלונדינית לא פחות של דנמרק, שמצפון לה.

הגשר הזה הוא הישג טכנולוגי מדהים. בדרך לבנייתו התגברו מתכנניו על אתגרים מטורפים. כי הקושי הגדול היה לבנות גשר שהקרחונים באזור לא ימחצו ושלא יפריע לתנועת הספינות החשובה באזור.

הפתרון לבעיות הללו נמצא בתכנון המפוצל שלו. כי הפרויקט העצום הזה כולל בחלקו גשר מעל הים ובחלקו האחר מנהרות הבנויות מתחת לפני הים. לשם כך נעשה תכנון מורכב וחכם, שפתר את הבעיה באופן מופלא.

כי מה שבאמת מיוחד בגשר הזה הוא העובדה שכשנוסעים אליו מדנמרק ועד אמצע הדרך, המעבר נעשה במנהרה תת-קרקעית. רק מאמצע הדרך ועד שוודיה, הוא הופך לגשר עילי קלאסי.

בנסיעה בת חצי שעה בלבד, במכונית או ברכבת, מגיעים לעיר מאלמו (Malmö), עיר שוודית, שהיא העיר השלישית בגודלה במדינה הזו.

מאז הוקם הגשר עברו דנים רבים לגור במאלמו, שהיא עיר זולה יותר למגורים. התושבים הללו נוסעים ממנה בכל יום, לעבודה בקופנהגן.

אגב, הגשר הזה מפורסם כיום בעולם כולו, מסיבה פרוזאית מאוד - עליו צולמה סדרת הטלוויזיה "הגשר", סדרה דנית מבריקה שהפכה למצליחה ביותר בעולם ולמעשה גם נקראת על שמו.


#טיפים
המעבר בגשר לשוודיה מחייב דרכון.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/96PFVHGwiEs


הדרכה:

https://youtu.be/vw7YxVJf6lU


ועוד:

https://youtu.be/HxjSPGpRTxM
גשר סקאליגרו
גשר קַסְטֶלוֵוקְיוֹ
#על הגשר שנבנה כנתיב בריחה לשליט

גשר קַסְטֶלוֵוקְיוֹ (Castelvecchio Bridge), הידוע גם כפונטה סקאליג’רו (Ponte Scaligero), או גשר סקאליג’רו, מחבר בין מבצר קַסְטֶלוֵוקְיוֹ והגדה השמאלית של נהר האדיג’ה. הוא נמצא מאחורי המבצר, בסמוך לארנה של ורונה ולכיכר ברה.

את הגשר בנה בימי הביניים שליט העיר קנגראנדה השני דלה סקאלה, ממשפחת סקאליג’רו. בבניית הגשר הוא הכין לעצמו דרך מילוט מהמבצר, למקרה של מצור או התבצרות אבודה למול אויב על השער.

משך שנים רבות, מאז ימי הביניים, שרד הגשר רעידות אדמה ובלאי מתמשך, אבל הגשר, שהצליח לשרוד את כל פגעי הטבע, לא שרד את הוונדליזם האנושי. במלחמת העולם השנייה פוצצו אותו כוחות הצבא הגרמני, בעת מנוסתם מחיילי בנות הברית התוקפים מדרום. רק אחרי המלחמה שוקם הגשר וחזר לפעול.

מאוד נעים לטייל על הגשר הזה, במיוחד בשעות הערב ולצפות אל נוף הנהר והעיר היפה. לכל אורכו של הגשר תראו דוכנים שבהם מוכרים את עבודותיהם אמני זכוכית, עץ, קרמיקה ומלאכת יד. יש עליו גם מספר דוכני אוכל רחוב ומשקה.



מבט מלמעלה:

https://youtu.be/3cd9xzVuWto

גשרים

גשר גלאטה
גשר גלאטה
#על הגשר המתרומם הכי גדול בעולם

גשר גלאטה (Galata Bridge) הוא גשר שנבנה ב-1994 מעל הבוספורוס ונחשב לאחת מנקודות התצפית הטובות בעיר. זהו הגשר המתרומם הגדול בעולם.

מגשר גלאטה מתגלית תצפית נפלאה על קו הרקיע של איסטנבול, המרוצף צריחי מסגדים וכנסיות. זהו נוף עירוני מסעיר, של אחת הערים העתיקות והמרשימות בעולם וללא ספק אחת ההיסטוריות ומעוררות ההשראה שבהן. אם בעבר גבו שלטונות העיר מהתושבים מס חצייה, כיום תוכלו לצפות מכאן בנוף ללא תשלום.

הגשר הנוכחי אינו הראשון שנבנה כאן. תכניות לגשר על הבוספורוס נעשו בעיר כבר במאה ה-15. גם לאונרדו דה וינצ'י היה בעניין ומיכלאנג'לו אף הוא הוזמן לתכנן גשר כזה, אך דחה את הבקשה.

הגשר הראשון נבנה כאן לבסוף, רק באמצע המאה ה-19. במקום שבו הוא ניצב נבנו מאז גשרים שונים בשם זה, שגישרו כולם בין העיר העתיקה של איסטנבול לבין השכונות החדשות יותר שבצד השני. 5 פעמים נבנו הגשרים כאן, עד לגשר הנוכחי, זה של ימינו.


ביקור במקום:

https://youtu.be/d2d04CE948Q
גשר הבוספורוס
גשר הבוספורוס
#על הגשר שמחבר בין אסיה לאירופה

גשר הבוספורוס (Bosphorus Bridge) הוא גשר באיסטנבול, המקשר בין החלק האסייתי של העיר לבין חלקה האירופאי. חציית הגשר היא מעל מיצרי הבוספורוס, המיצרים המפרידים כאן בין היבשות.

הגשר עצמו הוא גשר תלוי, שאורכו 1,510 מטרים ורוחבו 39 מטרים. למרות שחלמו לבנות אותו עוד מאז המאה ה-5 לפני הספירה, הוא הוקם רק בשנת 1973, כשעלות בנייתו הייתה כ-200 מיליון דולר.

הגשר הזה מרהיב ביופיו, הן בנוף הנשקף ממנו והן בחווייה המיוחדת של המעבר דרכו, בין שתי היבשות.


#טיפים
כדי לעבור על הגשר יש לשלם אגרה בצדו האסייתי של הגשר.

בשל מקרי התאבדות רבים ממנו, בלתי אפשרי כיום לחצות את גשר הבוספורוס בהליכה, אלא רק בכלי רכב.


מבט מרחוק:

https://youtu.be/6K3IKI3tiV8
גשר קפילנו
גשר קפילנו, הגשר התלוי
#על הגשר התלוי הארוך בעולם

הגשר התלוי בקפילנו (Capilano Suspension Bridge) הוא גשר חבלים שנמצא בצפון ונקובר בקנדה ומחבר את שתי הגדות של נהר קפילאנו הגועש מתחתיו.

לגשר הארוך מאוד, כמעט 140 מטרים אורכו, רצפת עץ חזקה במיוחד, המתוחה על שני כבלי המתכת שיוצרים אותו, מאפשרת מעבר בגובה של 70 מטרים, מעל ערוץ נחל קפילנו שמתחתיו ובין שני צידי הקניון.

בזכות הגשר הזה, הגשר התלוי הכי ארוך בעולם ואחד הגשרים המפורסמים בתבל, יכולים לעבור בו-זמנית מעל התהום, לא פחות מ-1,300 איש!

רוטט ומתנדנד מתחת לרגלי הצועדים בו, הגשר הזה קצת מפחיד בהתחלה, אבל מכניס הרבה הומור וחיוך לצעידה עליו, לפחות למרבית הילדים והמבוגרים הצעירים בנפשם. בכל מקרה, המעבר על הגשר הוא חוויה נחמדה מאוד למי שאוזרים אומץ לצעוד מעל התהום שמתחת לגשר המתנדנד הזה. הבונוס, שמתגלה תוך כדי המעבר מגדה לגדה, מעל ערוץ הנחל, הוא נוף מהפנט של יערות.

לא פעם הגדירו את גשר קאפילנו, בתמימות מסוימת, כ"פלא השמיני של העולם". זה אולי מוגזם, אבל כך או כך, הגשר הזה נחשב לאחת מאטרקציות התיירות הפופולריות בקנדה והרבה מעל חצי מיליון מבקרים מגיעים אליו בכל שנה.

הגשר התלוי נמצא בחלקו הדרומי של פארק קפילנו, שנקרא על שם קיאפלינו, אחד מראשי השבטים האינדיאניים של האזור. במקור, נבנה גשר קפילנו הראשון ב-1889, על ידי מהנדס סקוטי בשם ג'ורג' גרנט, מה שהופך אותו לאטרקציה העתיקה ביותר של ונקובר. אגב, אותו מהנדס בנה אותו בכדי שבעל האדמות שמעבר לנחל יוכל להגיע לאדמותיו. אבל הבנייה של הגשר הנוכחי הייתה רק 67 שנים אחר כך, בשנת 1956.


#מה רואים כאן?
גשר קפילנו נחשב לגשר התלוי הארוך ביותר בעולם, למעבר הולכי רגל. הוא נמתח לאורך כ-137 מטר ועובר מעל ערוץ נהר הקפילנו, הזורם 70 מטרים מתחתיו. הגשר, שמחבר בין חלקת יער אחת לשנייה, אינו היחיד מסוגו, אבל לעומת הגשרים התלויים האחרים הוא הגשר הארוך והמרשים ביותר.

לאחר שעוברים על הגשר, תפגשו מצידו השני שבילי הליכה נהדרים בתוך יער הגשם שבו אתם נמצאים. בהם תוכלו להכיר את עולם החי והצומח ביער הנהדר.

בצד השני של הגשר יש גם תצוגה נחמדה על הגאולוגיה והזואולוגיה של האזור.

בקשו ביציאה מהאתר תעודה עם שמכם, שמעידה על ההליכה שלכם על הגשר התלוי הארוך של קאפילנו.


#טיפים
המעבר על הגשר אינו מומלץ לסובלים מפחד גבהים וסחרחורות.

במעבר עם ילדים קטנים, השגיחו עליהם ותנו להם יד.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/DE9LWq0CZjI
גשר 25 דה אבריל
גשר 25 דֶה אָבּריל
#על הגשר שמסמל את סוף הדיקטטורה בפורטוגל

גשר הפלדה המרשים, פּוֹנטֶה וֶוינטי סינקוּ דֶה אָבּריל (Ponte 25 de Abril), או גשר ה-25 באפריל, הוא הגשר המרשים של ליסבון. לרבים הוא מזכיר את גשר הזהב של סן פרנציסקו. אורכו כ-2.25 קילומטרים, גובהו 70 מטרים.

בעיני רבים בפורטוגל מסמל הגשר הזה את סוף הדיקטטורה במדינה, שכן הוא מציין את היום שבו התרחשה "מהפכת הציפורנים", או "מהפכת הפרחים" בפורטוגל. ביום ההוא הגישו אלפי תושבים בליסבון פרחים לחיילים, במקום להילחם בהם להפלת הרודן הנוכחי קייטנו. למרבה הפלא, הצליחה המהפכה המוזרה והדיקטטור הוחלף בדמוקרטיה.

למרבה האירוניה, הגשר הושלם עוד בשנת 1966 ואז הוא נקרא על שמו של הרודן סאלאזאר, מי שהנהיג ראשון את פורטוגל לדיקטטורה. אך לאחר שהדיקטטור הודח, שונה שם הגשר והוחלט לקרוא לו דווקא על שם המועד שבו הופלה הרודנות.

עד היום, מהווה ה-25 באפריל את יום החופש (Freedom Day), יום חג לאומי בפורטוגל. ביום זה מציינים וחוגגים במדינה את חירויות האזרח הבסיסיות והחירויות הפוליטיות שהושגו בזכות המהפכה. חוץ מההפיכה הצבאית של ה-25 באפריל 1974, התקיימו בתאריך זה בשנת 1975, גם הבחירות החופשיות הראשונות בפורטוגל.

ואגב, בגדה הדרומית של הנהר ניתן לראות את פסל "ישו המלך" (Cristo Rei) שגובהו 28 מטרים והוא ניצב על גבי בסיס שגובהו 82 מטרים.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/230wA3iLN80


גשר ואסקו דה גמה
גשר וַאסְקוֹ דָה גַאמָה
#על הגשר שנקרא על שם מגלה הארצות הנודע

הגשר הגדול והחדש בליסבון, גשר ואסקו דה גאמה (Vasco da Gama Bridge), הוא גשר מיתרים החוצה את נהר הטז'ו ומקשר בין צפון העיר ליסבון לבין אזור אלקושטה בפורטוגל. באורך של 17.2 קילומטרים, הגשר הוא אחד מעשרת הגשרים הארוכים בעולם.

הגשר נקרא על שם מגלה הארצות ואסקו דה גאמה. הוא הושלם ביובל ה-500 לגילוי המעבר הימי שמסביב לכף התקווה הטובה. הגילוי של המעבר, בידי ואסקו דה גאמה, אפשר לראשונה מסע ימי מאירופה להודו וההיפך והפך את פורטוגל לאימפריה עשירה כקורח ומעצמת מסחר עולמית וחזקה.

הנסיעה בגשר, במזג אוויר ערפילי, היא הרפתקה של ממש. בעת הנסיעה אל הלא נודע שבערפל המסתיר את סופו של הגשר. זה דימוי מצוין ליציאה למסע של וסקו דה גאמה, המסע לגילוי הדרך אל הודו, מבלי לדעת מה יעלה בגורלו ובגורל אנשיו.

גשר המיתרים נחנך ב-1998 והיה בכך לגשר הארוך ביותר באירופה. הוא חוצה את נהר הטז'ו ומקשר בין צפון ליסבון לעיירה אלקושטה. רבים מדמים שהוא גשר הנתמך בכבלים, אך למעשה, יש בו 11.5 קילומטרים שמונחים על עמודים ורק 4.8 קילומטרים של גשר מיתרים.

על אף שרבים מהנכנסים אל העיר, מעדיפים את גשר ה-25 באפריל, גשר ואסקו דה גמה הוא גשר מודרני וארוך ממנו. הוא גם זה שמשחרר מעט את פקקי התנועה שנוצרים בגשר הוותיק יותר, בשעות השיא.


#מי היה וַאשְקוּ דָה גַאמָה?
וַאסְקוֹ דָה גַאמָה, או בשמו המדויק וַאשְקוּ דָה גַאמָה (Vasco da Gama), היה מגלה הארצות הפורטוגלי בר המזל. לאחר שמגלה "כף התקווה הטובה" ברתולומיאו דיאש, לא המשיך במסעו הימי עד הודו, בשל התנגדות המלחים והקצינים שלו, הטיל מלך פורטוגל מנואל הראשון את המשימה עליו.

דה גמה היה בן אצולה, ספן מצטיין, מפקד אגדי ונווט ללא מתחרים. משימתו הייתה להגיע להודו דרך הים ולמצוא לפורטוגל נתיב סחר ימי לשם. נתיב סחר למזרח היה נחוץ כדי לעקוף חלקים בנתיבי המסחר שנשלטו בידי אימפריות יריבות, כמו האימפריה העות'מאנית והאימפריה הוונציאנית. המזרח היה מקור התבלינים, שהיו שווים הון במטבחי אירופה. חלק מהתבלינים הללו, כמו הציפורן, אגוז המוסקט והקינמון, פשוט לא גדל באירופה.

נתיבים כאלה יכולים היו להפוך כל ממלכה לאימפריה. המלך הפורטוגלי רצה שימצא לו נתיב ימי, שהוא מהיר וחסכוני הרבה יותר מהסחר היבשתי בשיירות גמלים והכי חשוב - שהוא רק שלו!

ואסקו דה גמה יצא למסעו ב-8 ביולי 1497, עם משלחת של 4 ספינות שעליהם 170 איש. הוא הפליג דרומה, לא בצמוד לחוף כמו שעשו קודמיו, בים הפתוח והאכזרי, אל מול רוחות וזרמים איומים. לאחר שהקיפה המשלחת את "כף התקווה הטובה" היא עצרה במוזמביק, מומבסה ומלינדי - ערי מסחר מרכזיות לאורך חופי אפריקה. משם המשיכה את מסעה עד שהגיעה ב-20 במאי 1498 לחופי הודו ועגנה בעיר הנמל קליקוט. בקליקוט נפגש דה גמה עם השליט המקומי והציע לו מתנות מאת מלך פורטוגל: כובעים, שרשראות, קערות, סוכר, שמן ודבש. אך מתנות אלו לא הרשימו כלל את המלך ההודי. זאת משום שמוצרים אלו היו נחשבים לסחורה פשוטה בשוק ההודי העשיר והססגוני. הוא דחה את מתנות בבוז ושאל אותו מדוע מלך פורטוגל העשירה לא הביא לו במתנה אבני חן או זהב? לאחר מכן אולץ דה גמה לעזוב והמלך אף אילץ אותו לשלם מס שהיה מעין קנס על מתנותיו הדלות.

לאחר תלאות רבות בדרכו הגיע דה גמה בחזרה לפורטוגל, ב-29 באוגוסט 1499, כשהוא עמוס בתבלינים, עם שתיים מהספינות בלבד ושליש מהמלחים שיצאו איתו. הוא מילא את השליחות הזו בהצטיינות, היה לראשון שמצא את הנתיב והגיע ישירות בדרך הים מאירופה להודו ובחזרה. פורטוגל זכתה בנתיב סחר ימי אל המזרח הרחוק, חיזקה את מעמדה כאימפריה ימית מובילה והקפטן דה גאמה היה לאגדה.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/230wA3iLN80
המעלית של סַנְטָה ז'וּסְטָה
#על המעלית שמחברת בין שכונות שונות בליסבון

ליסבון היא עיר הררית ומכאן גם הכינוי שלה "עיר שבע הגבעות". כדי לפתור את הפרשי הגבהים שבין שכונות העיר, נבנו במהלך השנים בעיר מעליות שונות, שמקילות על ההתניידות ומנגישות את שכונותיה למקומיים ולתיירים הרבים המבקרים בה.

מבין מספר מעליות שמשמשות למעבר בין שכונות העיר ליסבון, המעלית של סַנְטָה ג'וּסְטָה (Santa Justa Lift) היא הפופולרית והמפורסמת ביותר. מעלית "סנטה ג'וסטה", או מעלית סנטה ז'וסטה, כפי שהפורטוגזים מבטאים את שמה, היא כבר מזמן אחד מסמלי העיר ליסבון, ממש כמו הביג בן של לונדון או מגדל אייפל לפריז.

המעלית עולה לגובה של 45 מטרים. שני תאי נוסעים, כל אחד מהם מכיל 29 איש, מעלים את המבקרים בה, לתצפית אל הנוף המיוחד של רחובות ליסבון.

המעלית הזו היא ייחודית בעיר, שכן היא המעלית היחידה שבנויה בצורה אנכית לחלוטין, בעוד השאר פועלות באלכסון. היא נועדה לחבר בין כיכר קארמו (Carmo), שבאזור שיאדו שעל הגבעה, ובין השכונה התחתית של הבאישה (Baixa).

כיום המעלית משמשת בעיקר תיירים, העומדים בתור ארוך כדי לעלות בה אל נקודת התצפית המרהיבה, הנשקפת מהמפלס העליון. שם היא מתחברת למנזר קָארְמוֹ, אחד המבנים הבולטים בעיר, שקירותיו והקשתות שלו חסרי גג. זהו מנזר שנהרס במהלך רעידת האדמה ומעולם לא נבנה מחדש. בצד אחד שלו נמצאת חצר פנימית שבה תמצאו קפטריה נעימה לקפה ומנוחה וחנות ספרים נחמדה.


#על הקשר המעניין שבין המעלית למגדל אייפל
לא רבים יודעים שהמעלית של סנטה ג'וסטה (Santa Justa) נבנתה בשנת 1902, בהשראת מגדל אייפל שבפריז. את המעלית, מופת של הנדסה בסגנון של סוף המאה ה-19, תכנן אדריכל יליד פורטוגל, שהיה תלמידו של גוסטב אייפל המפורסם. בדומה למגדל אייפל, גם המעלית והתשתית שלה בנויים מברזל, מה שיוצר קשר עיצובי ניכר למגדל הפריזאי המפורסם.

כדי להתאים עצמה לאופי המבנים שמסביבה, המעלית מעוצבת בסגנון ניאו-גותי והיא מעוטרת בקשתות רבות.

ב-5 השנים הראשונות להפעלתה, המעלית פעלה על קיטור. בשנת 1907 היא חוברה למערכת החשמל והוסבה להנעה חשמלית.

ואגב, עבודות הבנייה של המעלית החלו בשנת 1900 ונמשכו כשנתיים, מה שלא מנע מהמלך לחנוך את גשר המעלית כשנה לפני סיומן, בשנת 1901. בטקס רב רושם והדר, בהשתתפות משפחת המלוכה, עיתונאים רבים ומכובדים אינספור, חנכו אז את הפרויקט שטרם הסתיים...


#משימה בלשית
למעלית יש כניסה האחורית שדרכה ניתן להיכנס בחינם ולחסוך 5 יורו. נראה אתכם מגלים היכן היא...


#טיפים
מנקודת התצפית שבראש המעלית אפשר להשקיף על רובע באישה (Baixa), שכונת אלפאמה ונהר הטז'ו הנהדרים.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/SiFWcru9twg
גשר ניג'ובשי
#על הגשר המצולם ביותר ביפאן


גשר ניג'ובשי (The Nijubashi Bridge) או ה"גשר הכפול" (Double Bridge) שבכניסה לארמון הקיסרי, הוא גשר הכניסה הפוטוגני של ארמון הקיסר בטוקיו. והאמת שלא רק בעיר - זהו אחד המקומות המוכרים והמצולמים ביותר בכל יפאן.

התפאורה הייחודית מהגשר בעל שתי הקשתות מציעה תצפית עוצרת נשימה, על ארמון הקיסר האימפריאלי ולעבר העיר העתיקה.

לציבור מותר לעבור בגשר האבן המפורסם רק פעמײם בשנה - פעם אחת בראש השנה ופעם נוספת ביום הולדתו של הקיסר.

הגשר נמצא במרחק דקה הליכה בלבד מתחנת הרכבת התחתית. לכו ממנה לאורך התעלה של הארמון והגיעו עד אל מול הגשר ושער הארמון.


#טיפים
ליד גשר ניג'ובאשי תוכלו לצפות בשומרי הארמון המתחלפים פעם בשעה וניצבים לאחר מכן בשערי הארמון.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/V1dgqRAEuBo


הוא יפה להפליא:

https://youtu.be/6Dsim6Hm4-Y


ותיירים מרבים להצטלם לידו:

https://youtu.be/TqwYta0Pz2M
גשר האקדמיה
#על הגשר השוקק שמעל התעלה הגדולה של ונציה

גשר האקדמיה (Ponte dell'Accademia) עשוי העץ, הוא אחד הגשרים הסואנים שבעיר ונציה ומהפעילים שבה. במיוחד הוא פעיל במהלך הקיץ, כשהוא מלא בתיירים העוברים בין חלקי העיר, בין אזור דורסודורו לאזור סן מרקו.

זהו אחד הגשרים היחידים שמעל התעלה הגדולה בוונציה. הוא נקרא על שם גלריית האקדמיה ששוכנת בסמוך והאקדמיה לאמנות שישבה באותו בניין, עד שנת 2004.

בגשר האקדמיה אין הרבה עניין לכשעצמו, אבל הוא נחשב לנקודה מבוקשת של תיירים, המצטלמים עליו בתמונות רומנטיות, בין השאר בזכות הזווית המצוינת ממנו לתמונות יפות של התעלה הגדולה.

על הגשר יושבים לא מעט ציירי פורטרטים המציירים את התיירים תמורת תשלום, או מוכרים מיצירותיהם. מתקיימים עליו גם לא מעט מופעי רחוב, כשלא פעם מצטלמים עליו גם חתן וכלה, לפני חתונתם.


#טיפים
בואו מוקדם - בעונת התיירות נוטה גשר האקדמיה להיות עמוס בתיירים. למי שרוצים לראות אותו פנוי או להצטלם ללא ההמולה שמסביב, מומלץ להגיע מוקדם ככל האפשר בבוקר.

שמרו על הילדים - להורים עם ילדים קטנים חשוב לא לאבד אותם בזמן המעבר על הגשר הצפוף.


מבט מקרוב על ומגשר האקדמיה:

https://youtu.be/QMj-K0mGn9M
גשר הריאלטו
#על הגשר שהיה מוקד המסחר של ונציה העתיקה


גשר הריאלטו (Ponte di Rialto) הוא ללא ספק אחד האתרים התיירותיים הפופולאריים והמוכרים ביותר של ונציה. בעבר הוא היה הגשר היחיד מעל ה"גרנד קנאל", התעלה הגדולה והמרכזית של העיר ובימינו הוא סוג של סמל אייקוני לעיר. אם גשר הריאלטו הראשון נבנה מעץ, בשנת 1170, הגשר הנוכחי בנוי אבן והוא נבנה בסוף המאה ה-16.

אז התפתח עליו ובסביבתו מרכז המסחר העיקרי של ונציה. כאן סחרו אז בכל הסחורות שהובאו לוונציה מכל רחבי האימפריה שלה. הביאו אז לכאן סחורות אקזוטיות מארצות רחוקות. מסחורות כמו תה וקפה ועד לבדי משי ותבלינים - הכל הגיע מרחוק והעשיר את המטבח הוונציאני של פעם.

היום פעילים לא רחוק מהגשר שוק הירקות ושוק הדגים של העיר, שני השווקים הפתוחים של ונציה, בעוד גשר ריאלטו עצמו הוא מהאתרים התיירותיים ביותר של ונציה. במרכזו יש היום חנויות יוקרה שמוכרות סחורה שאינה שווה לכל נפש - תכשיטי יוקרה, יהלומים ואבני חן, כמו גם מזכרות וכלי זכוכית מ"אי הזכוכית", הוא האי מוראנו הסמוך.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/61f5eRQ4AqM


ובסביבות הגשר:

https://youtu.be/EOr4PhwL51Q


כך היו החיים בגשר ובאזור בעבר:

https://youtu.be/oxvHg-Pthog


ומצלמת רשת שמשדרת מהריאלטו 24 שעות ביממה:

https://youtu.be/vPbQcM4k1Ys?st=yes
גשר האנחות
#על הגשר העצוב של ונציה

גשר האנחות (Ponte dei Sospiri) שבוונציה, באיטלקית "פונטה די סוספירי", הוא גשר מקורה ומקושט, שלמרות שהוא נראה עגול מבחוץ, המעבר הרגלי בתוכו הוא מישורי לחלוטין. הגשר נמצא בריו די פלאצו, בסמוך לכיכר סן מרקו שבוונציה. זהו גשר לבן ועשוי אבן גיר, שנבנה בסגנון בארוקי, בתחילת המאה ה-17.

אבל הגשר הזה, שפסלים קטנים ניצבים בשני צדדיו, הוא גם אחד הגשרים עם ההיסטוריה העגמומית ביותר בעולם. כי הדרמה של הגשר נעוצה בעובדה שהוא מחבר בין מה שהיה ארמון הדוג'ה של ונציה לבין מה שהיה פעם בית הכלא לפושעים קטנים ולחשודים באמונה פגומה בנצרות. רבים מאלה שחצו את הגשר הזה עשו זאת רק פעם אחת בחייהם, בדרכם אל המוות. הגשר, שחיבר בין בית הכלא לבין חדר האינקוויזיציה שבארמון הדוצ'ה, הוביל רבים מהם לעינויים איומים, עד מוות, על רקע חשדות שאמונתם הנוצרית אינה שלמה. רבים מהם הומתו בעינויים או הובלו משם אל מוקד השריפה.

כיום, בעידן התיירות הפורחת, הגשר מהווה מקום רומנטי, בשל אמונה שבני זוג שמתנשקים מתחת לו בשעת השקיעה ובעת צלצול הפעמונים של מגדל כנסיית סן מרקו, יזכו לאהבה נצחית.

השם "גשר האנחות" (Ponte dei Sospiri) מקורו בפואמה של המשורר הלורד ביירון, שסיפר על האסירים שהיו חולפים בתוך הגשר בעל החלונות ונאנחים ביאוש, תוך שהם מביטים מבעד לחלונותיו ורואים את ונציה שבחוץ, רגע לפני שהם נשאבים אל הזוועה, בדרכם האחרונה.

כך או כך, גשר האנחות הוא היום אחד האייקונים המוכרים של ונציה ורבים כוללים אותו באתרי חובה שלהם, מלמטה או מלמעלה - בשיט גונדולה מתחתיו, או במעבר, בלי להיאנח, בתוכו...


#אדריכלות גשר האנחות
הגשר שנבנה בשנת 1600, בסגנון הבארוק, תוכנן בידי אנטוניו קונטינו (Antonio Contino). הוא נבנה במסורת הימים ההם בוונציה, כגשר סגור, שמהווה מעין מסדרון בין המבנים שבשני צידי התעלה ושלא יאפשר בריחה, בדרך לבית הכלא.

הגשר עשוי מאבן גיר לבנה והוא בנוי באופן פונקציונלי, על מנת לשמש היטב את תפקידו כגשר למעבר של אסירים. דרך חלונותיו הקטנים והמסורגים, יש מי שאף יאמרו האשנבים שבקירותיו, ניתן להציץ החוצה אל התעלה שמתחת, אך לא לברוח.

על שום היותו סגור ומסוגר הוא התאים למעבר האסירים העוברים בו ונאנחים בעת שהם רואים את ונציה, חלקם הגדול בפעם האחרונה בחייהם.


מבט מקרוב על גשר האנחות בוונציה:

http://youtu.be/akJ9pcCsftQ
גשר ברוקלין
#על גשר ברוקלין

על גשר ברוקלין עוברים בכל יום מאות אלפי אנשים. לא במקרה הוא מתוייר כל כך, שכן הוא אחד מהאתרים המפורסמים בניו יורק ומהווה את אחד מהסמלים של העיר הזו. כבר במאה ה-19 הוא נחשב לאחד מפלאי ההנדסה והוכרז כאתר מורשת לאומית בארה"ב.

התצפית המרהיבה ממנו, על קו הרקיע של מנהטן, עם גורדי השחקים והמבנים המפוארים של העיר, פשוט יפהפה!

קצת סטטיסטיקה:
משקלו של הגשר הוא כ-14,700 טון. הגשר מצליח לעמוד יציב בזכות שני קילומטרים של כבלים עבים ומתוחים.

בשנותיו הראשונות, כשהוא נפתח לתנועה, בשנת 1883 הוא היה גשר הפלדה הגדול בעולם.

העבודה על בניית הגשר התחילה בשנת 1869 ונמשכה כ-14 שנים. עלותה הסתכמה ב-18 מיליון דולר. נתון מפתיע על הגשר הוא שמתוך 600 העובדים שעסקו בבנייתו של הגשר, נהרגו 27 איש.


#הסיפור הטרגי מאחורי בניית הגשר
גשר ברוקלין הוא ממש פרויקט משפחתי אמריקאי. הוא תוכנן על ידי ג'ון רובלינג (John Augustus Roebling), מהנדס שנולד בגרמניה והתמחה בבניית גשרים תלויים. סיפור טראגי במיוחד מלווה את רובלינג, שכן בתחילת העבודה הוא נפצע בתאונת מעבורת ורגלו רוסקה. הוא מת מספר שבועות מאוחר יותר ממחלת הצפדת.

את העבודה על הגשר המשיך אחריו בנו, וושינגטון רובלינג. גם הוא נאלץ לשלם מחיר כבד לאחר שנפגע במהלך העבודה ונותר משותק חלקית. בשלב זה פיקחה על הקמת הגשר אשתו אמילי וורן רובלינג, תחת הדרכתו. במשך 11 שנים היא פיקחה על המהנדסים והעובדים ובשנת 1883 נפתח הגשר לתנועה. אמילי הייתה גם הראשונה שצעדה עליו.

27 עובדים נוספים מתוך ה-600 שעבדו על הגשר הזה נהרגו במהלך הבניה.


#גשר ברוקלין לתיירים
הגשר הוא חווית חובה לכל מי שמגיע לניו יורק. שביל הולכי הרגל שעליו, עמוס במקומיים ותיירים נרגשים. ניתן לצעוד עליו, ממנהטן או מברוקלין. פשוט התחילו לצעוד!

התצפית המדהימה הנשקפת במהלך היום, גורדי השחקים והבניינים המרשימים - כל החוויה הופכת קסומה אפילו יותר בשעות הערב, כאשר כל אורות העיר נדלקים. במהלך ההליכה על הגשר תוכלו לראות את פסל החירות ואת גשר מנהטן, משני צידיכם. ביציאה מהגשר באזור של מנהטן, תוכלו לראות את פארק ה"סיטי הול", בו תוכלו לנוח ולעשות פיקניק צהריים קליל.


#סיפורים קטנים על גשר ברוקלין
בשנת 1883 המון אנשים חששו שהגשר לא חזק מספיק וחששו מקריסתו. הפתרון היצירתי של בעל הקרקס המפורסם בארנום (P.T. Barnum) היה להעביר על הגשר את כל חיות הקרקס שלו, ביניהם פילים כבדים. רק דמיינו לעצמכם את המחזה המשעשע. אחרי המצעד הזה, כמובן שאיש לא פחד יותר שהגשר יתמוטט.

עוד משהו, פחות נחמד - בשנת 1883 מישהו צעק בקולי קולות שהגשר מתמוטט ו-30,000 האנשים שהיו עליו החלו לברוח אחוזי אימה מהמקום. במהלך הבריחה עצמה נמחצו למוות 12 איש. לא כיף...


#טיפים
טיול לאורך גשר ברוקלין יאפשר לכם תצפית על הנוף המשגע של גורדי השחקים של מנהטן.


הנה גשר ברוקלין:

https://youtu.be/Vf-F773WgO8


ושידור חי - כך הוא ממש עכשיו:

https://youtu.be/la90mA4VLa4
גשר פייטרה
#על הגשר הרומי שהורכב מחדש אחרי שפוצץ במלחמה

גשר פייטרה (Ponte Pietra), או פונטה פייטרה, שעל נהר האדיג'ה, הוא גשר רומי עתיק שפעיל עד היום כגשר שימושי בוורונה. למעשה, זהו הגשר הרומי היחיד שנותר בעיר והוא מרשים מאד.

לא כל הגשר אותנטי. את חלקו הרומי שנהרס, השלימו חלקים מימי הביניים. במלחמת העולם השנייה, כל הגשרים של ורונה, גם גשר פייטרה פוצץ ונהרס. היה זה הצבא הגרמני, שהרס אותו, בעת שברח מאיטליה מפני צבאות בנות הברית.

רק אחרי המלחמה שוקם הגשר וחזר לפעול. זה קרה לאחר שאספו מהנהר את כל אבניו, אחת אחת. האבנים שנאספו סודרו אז בקפידה והרכיבו מהן מחדש את הגשר כולו, בהשלמות הנחוצות כמובן. שימו לב לצבעים השונים של אבני הגשר. כל צבע של האבנים מייצג תקופה אחרת בהיסטוריה של הגשר.

מהגשר תוכלו ליהנות מתצפית נהדרת על העיר ורונה והנמל שלה. שימו לב לגדה הנגדית ולמגדל שמגן על הגשר. מאחוריו, אגב, תוכלו לראות את צידה האחורי ומגדלי הפעמונים של הכנסיות היפות שבעיר העתיקה.


#משימה לילדים
חפשו ומצאו כמה שיותר כתובות רומיות עתיקות שחרטו הקדמונים על הגשר בימי קדם. מי שמוצא הכי הרבה מקבל גלידה. וגם מי שלא...


#טיפים
באזור פונטה פייטרה יש מספר מסעדות וברים נחמדים. במסעדות הללו אפשר ליהנות מארוחה רומנטית בעיר של רומיאו ויוליה.


מבט מהגשר:

https://youtu.be/-hugZ7UPV8o


מהאוויר:

https://youtu.be/WJCTP1JMdJo


בחורף:

https://youtu.be/ClRb0pyd3oU
גשר המיתרים
#על גשר המיתרים של ירושלים

גשר המיתרים, שתכנן קלאטרווה ניצב בכניסה לעיר. הגשר שהאדריכל תכנן עם הדימוי של נבל ושופר תנ"כיים מורכב מ-4 חומרים שונים. בטון ופלדה משמשים בו לנשיאת הגשר וזכוכית ואבן לריצוף ולחיפוי של מסלול ההליכה.

על הגשר בירושלים נעה כיום הרכבת הקלה של העיר והוא משמש גם להולכי רגל. בשנים האחרונות הוא הפך במידה מסוימת לסמל של העיר, שיש לה גם כך סמלים אינספור.


#מהו גשר מיתרים?
גשר מיתרים (Suspension bridge) הוא גשר שמעוגן בכבלים. הם שאוחזים את הגשר אל עמודי התמך החזקים והם שמקנים לו את המראה המרחף והאוורירי שלו.

גשרי מיתרים רבים נבנו בעולם, במהלך העשורים האחרונים. בכיר מתכנני גשרי המיתרים בעולם כיום הוא האדריכל הספרדי ד"ר סנטיאגו קַלָטְרַוַוה (Santiago Calatrava). בין השאר תכנן קלטרווה את גשרי המיתרים של ברצלונה, ולנסיה ובילבאו. הוא נחשב מהטובים שבמתכנני הגשרים בעולם ומי שאחראי לכמה מהגשרים התלויים היפים בעולם.


מבט מקרוב אל גשר המיתרים בירושלים:

http://youtu.be/-RllE0nkF0E


גשר האמנויות (פון דז אר)
#על גשר מנעולי האהבה

כמה אנחנו אוהבים רומנטיקה, במיוחד כשהיא באה לידי ביטוי בצורה של מנעול שלא ניתן לפתוח אותו יותר.

גשר האמנויות, שהפך לגשר המזוהה ביותר עם מנעולי האהבה שמפתחותיהם נזרקו לנהר כסמל לנצחיות האהבה, הוא גשר המיועד להולכי רגל שנמצא בפריז. הוא חוצה את נהר הסיין ונמצא בין מוזיאון הלובר לבין בית המשפט. מעקי הגשר עשויים מפלדה והיום הם מכוסים כמעט לחלוטין בשלל מנעולים, הכוללים לרוב את שמותיהם או ראשי התיבות של הזוג.

המנהג החל לראשונה בשנת 2008, כשזוגות החלו לחבר מנעולים לגשר שעל הסיין. יש הטוענים שהתוספת המלאכותית אינה יפה ואף מגדילה את הסיכון לקריסתו של הגשר בשל כובד המנעולים. ישנו גם חשש לזיהום נהר הסיין בעקבות חלודת המפתחות שנזרקים היישר לנהר.

בקיץ 2013 נקטה עיריית פריז עמדה בנוגע למנעולים שעל הגשר בטענה שהם מכבידים על מעקי הגשר ומחלישה אותם. הם החליטו להסיר אותם ולהפסיק את מנהג תליית מנעולי האהבה. שני מעקי הזכוכית הונחו ככיסוי לרשתות המקוריות ובכך הוגבלה האפשרות לתלות מנעולים.


#תולדות הגשר

בין השנים 1801-1804, 9 קשתות המתכת יצרו את הגשר המתכתי הראשון בפריז - גשר האמנויות. ההמצאה המעניינת הגיעה מנפוליאון, שעיצב אותו בהשראת עיצוב אנגלי. בהתחלה, המעצבים לואי אלכסנדר ססאר (Louis-Alexandre de Cessart) וז'אק דיון קונסואבאן (Jacques Dillon Conçoivent) רצו שהגשר ייתן תחושה של גן עם עצים ירוקים, פרחים פורחים וספסלים. עד היום מהווה הגשר אזור הליכה נעים ופסטורלי, המאפשר מעבר רגלי בלבד.

מאז שנת 1803 הגשר שופץ כמה וכמה פעמים.

בשנת 2014, לאחר שנים של חששות, קרס חלק ממעקה הגדר בגלל משקל המנעולים שנתלו עליו, על ידי מאות זוגות אוהבים. ביוני 2015 המנעולים הוסרו מהגשר.

בערבי הקיץ הנעימים תמצאו כאן נגני רחוב, נוף נפלא ופינות מושלמות לפיקניקים רומנטיים ומשפחתיים.
גשר שער האריות
#על הגשר שמחבר את פארק סטנלי אל העיר

הגשר המפורסם של ונקובר הוא גשר "ליונס גייט" או "גשר שער האריות" (Lion's Gate Bridge). זהו גשר המואר בלילה ומראהו מרהיב עין, החוצה את מפרצון בוררד (Burrard Inlet) ומוביל מסטנלי פארק ומרכז ונקובר אל צפון העיר.

ליונ'ז גייט הוא גשר תלוי, בעל 3 נתיבים, באורך של כמעט שני קילומטרים, או 1823 מטרים בדיוק. הוא מזכיר מאד את גשר הזהב של סן פרנסיסקו ונבנה באותה שנה כמוהו, בשנת 1938. גובה הכביש הוא 75 מטרים מעל פני הים, מה שמאפשר מעבר של אניות גדולות מתחתיו. הגשר נתמך בעמודים בגובה של 111 מטרים מעל גובה פני הים, שעליהם מונחים הכבישים שבו.

שמו הרשמי של גשר "ליונס גייט" הוא "גשר המיצר הראשון" (First Narrows Bridge). למעשה, מחבר הגשר בין העיר ונקובר והחוף הצפוני, השייך למחוז של צפון ונקובר או ווסט ונקובר.

שמו של הגשר מגיע מזוג פסלי אריות עשויי בטון יצוק, פרי יצירתו של הפסל צ'ארלס מארגה, שהוצבו בו ב-1939. הם ממוקמים משני צידי הגישה הדרומית לגשר והקנו לו את השם "שער האריות". המעניין הוא שהם חופפים לזוג פסגות הרים שנמצאים מצפון לוונקובר ושהכיוון הכללי של פסגותיהם הוא ככיוון התנועה הנוסעת על הגשר לצפון.

כיוונם של שלושה נתיבי הגשר ניתן לשינוי, לפי צרכי תחבורה ועל ידי רמזורים. כיוון התנועה משתנה, במהלך שעות היממה, בעיקר בנתיב המרכזי. זאת כדי להתאים לדפוסי התנועה בשעות השונות לאורך היום. בבוקר הוא מאפשר כניסה של מכוניות רבות אל העיר ובערב - יציאה המונית הביתה.


#טיפים
למעוניינים במבט אל הגשר - נקודת התצפית המעולה ביותר בעיר אליו היא תצפית ה"פרוספקט פוינט" (Prospect Point) שבפארק סטנלי.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/5Icixia1r9M


וביום:

https://youtu.be/O71MS8HTTTU


בנוף העיר:

https://youtu.be/gdogTd-Aknw
גשר מצודת לונדון
#על הגשר המפורסם ביותר של לונדון

הגשר המפורסם של לונדון מקשר בין גבעת מצודת לונדון ורובע סאת'רק. הוא נמצא מעל נהר תמזה ומשלב אלמנטים של גשר תלוי וגשר מתרומם.

אם אתם תוהים מדוע הוחלט להקים את הגשר המעניין הזה, הסיבה היא שבסוף המאה ה-19, עיריית לונדון ניסתה לפתור בדרך יצירתית 2 בעיות מרכזיות: האחת היא לאפשר תנועה להולכי הרגל ולכרכרות הסוסים, אך מצד שני לאפשר מעבר של אניות, שנכנסו לעגון במעגן הסמוך לגשר, מה שמכונה "בריכת לונדון". הציבור הוזמן לנסות ולחשוב על פתרון יצירתי ומתוך 50 הצעות שונות נבחרה התוכנית של הוראס ג'ונס, מהנדס העיר.

היופי והחכמה בגשר, הוא שבזמן שמגיעות ספינות ורוצות לעבור, חלקי הגשרים מתרוממים לזווית של 86 מעלות ומאפשרות מעבר חלק. לא רק זה - מעבר הספינות לא פוגע בהולכי הרגל, שיכולים להמשיך לצעוד על המעבר המוגבה המיוחד עבורם (61 מטרים). למרות זאת, המעבר המוגבה לא זכה לפופולריות רבה בגלל עשרות המדרגות שעליהן נדרשו הולכי הרגל לטפס בכדי להגיע למעבר, הם העדיפו להמתין עד שהאניות יחלפו. המעבר המוגבה שהיה נטוש ברוב הזמן, הפך למקום מפלטם של זונות וגנבים ולכן בשנת 1910 הוחלט לסגור אותו. בשנת 1982 הוא נפתח מחדש רק שהפעם מוצגת בו תערוכה המתעדת את היסטוריית הגשר המפורסם...


#בניית הגשר
הבניה של הגשר נמשכה 8 שנים והשתתפו בה 432 עובדים, שעליהם פיקחו 5 מהנדסים. אורך הגשר הוא 244 מטרים. הוא בנוי משני מגדלים זהים בגובה 65 מטרים, הממוקמים במרחק אחד מהשני. משקלו של כל אחד מהחלקים המתרוממים בגשר, למעבר הספינות, הוא 1000 טון. בשנת 1974, עם התפתחות הטכנולוגיה, הוחלפו מנועי הקיטור במנועים חשמליים.

הצבעים המאפיינים את הגשר (צבעי הדגל: כחול, אדום ולבן) נצבעו רק בשנת 1977, לכבוד חגיגות 25 שנה למלוכת אליזבת' השנייה.

לאחרונה התווספה רצפת זכוכית בגובה 42 מטרים, שמאפשרת תצפית מרהיבה על מי נהר התמזה, הכבישים והולכי הרגל. עלות הקמתה מסתכמת ב-6 מליון שקלים. רוחב פאנלי הזכוכית הוא 11 מטר ועוביים 8 סנטימטרים. הם שוקלים כחצי טון.
גשר הציצים
#על גשר הנפקניות של וונציה

אין לו ייחוד כלשהו והוא אינו יפה באופן שניתן להדגיש. הוא סתם עוד אחד מהגשרים שבמרכז ההיסטורי של ונציה, עוד גשר שכשמבלים בעיר ונציה, חוצים בעזרתו את התעלה. אבל הסיפור של גשר הציצים (Ponte delle Tette) הוא בכלל היסטורי, אבל לאו דווקא מהסוג שחשבתם.

כי גשר הציצים, או באיטלקית "פונטה דה לה טטה", קיבל את שמו מהמנהג של זונות ונציה במאה ה-15, לעמוד עליו ובסביבתו ולפתות גברים שעברו במקום. הוא היה משהו כמו "רובע החלונות האדומים" של אותם הימים.

אלא שבאותה עת הקפידו השלטונות בעיר מאד על האיסור נגד קיום יחסי מין הומוסקסואליים. בדת הקתולית, שהיא עד היום הדת השלטת באיטליה, הומוסקסואליות היא עבירה שדינה מוות.

בוונציה של אותם ימים היו מקרים לא מעטים שבהם ההומוסקסואלים בעיר התחזו לנשים ועסקו כאן בזנות. לכן, חוייבו כל הזונות באותה תקופה לעמוד כאן, על הגשר, כשהן חשופות חזה...

הגשר המפתה נמצא ברובע סן פולו של ונציה. היום לא תראו כאן ציצים וייחסכו מכם המראות המשפילים של אותם "חלונות אדומים" שקיימים בעולם. אבל ההיסטוריה, כמו תמיד, חיה ונושמת בזיכרון ההיסטורי של העיר, שבה החליפו מסיבות פריצות, עם מאהבים במסיכות אנונימיות, את הציצים החשופים של הגשר הזה.


מבט מקרוב על גשר הציצים:

https://youtu.be/OPOQSaDti_A
גשר אדה
גשר וויליאמסבורג
פסל ישו המלך
גשר מנהטן
גשר הליקס


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.