» «
סיורי עתיקות
סיור יום מחוץ לקהיר
#סיור בן יום באתרי העתיקות שליד קהיר

הסיור יוצא מדרום לקהיר ומתחיל מדחשור, מקום הפירמידות העתיקות והשמורות במצרים. משם תמשיכו צפונה, אל סקרה, ממפיס וגיזה. במהלכו תראו את העתיקות המפורסמות במצרים, לצד פירמידות מוכרות פחות ומרתקות לא פחות ופסלים בלתי נתפס בגודלם, בממפיס ובגיזה.

נתחיל? רוצים להזמין סיור מעולה? - ראו לינק להזמנה למטה.

אתם בדחשור? - היכנסו לתגית "יום טיול מחוץ לקהיר" ותהנו!
מקדש העמק של חפרן
מקדש העמק של חֵפְרֵן
#על המקדש בו חנטו את פרעה חאפרו

מקדש העמק של חֵפְרֵן (khafra's Temple of the valley), או חָאפְרוֹ, נמצא בגִיזָה, ממש ליד הספינקס המפורסם שבעמק הפירמידות. למעשה, זהו המקדש היחיד ששרד מתקופת הממלכה הקדומה והוא שירת את טקסי החניטה.

הרי הפירמידות לא נבנו לבדן. מסביבן נבנו פירמידות קטנות, עבור בני משפחתו של המלך ומסטבות ומגדלים שונים, בהם נקברו אנשי החצר.

הפירמידות הוקמו תמיד על החוף המערבי של הנילוס. לשם, למערב, נודד המת במותו, לפי האמונה המצרית העתיקה, ממש כמו השמש השוקעת במערב.

שם, על שפת הנהר בצד המערבי, נהגו לבנות בנין שכונה "מקדש העמק". בו נהגו לחנוט את המת ולהפוך אותו למומיה. אז היו מעבירים את המומיה במעבר מקורה שהוליך ממקדש העמק אל מקדש הקבורה שליד הפירמידה.

מקדש העמק שכאן השתמר יפה. הוא נבנה בידי פרעה חָאפְרו והיה חלק ממכלול הקבורה שלו. המקדש שימש להכנת המומיה של חפרן, לפני שייקבר בפירמידה האמצעית. מקדש העמק הוא מעין מסטבה הבנויה אבן גיר, עם אולמות שבהם עמודי גרניט מונוליתיים ופסלי המלך בתוכם. בתוך המקדש היו אזור פולחן לאוסיריס, אזור חניטה ואזור לקיום טקס פתיחת הפה.

בחזית המקדש ניצבו בעבר ספינקסים קטנים ובחללו הפנימי היו 23 פסלי פרעה. בפנים היה גם מקדש מוות, מקום שבו ערכו את טקס האשכבה, דלת מדומה, שמובילה אל הפירמידה, ומחסנים לחפצי לוואי שונים.

כמו אצל רבים ממלכי מצרים, מקדש העמק שימש כתחנה הראשונה במסלול שעברה גופתו של פרעה חָאפְרוֹ, המופיע לעתים בשם חפרן, אל עבר הפירמידה שנבנתה כדי לשמש כתחנתו האחרונה במסלול.. כאן במקדש, נערכה חניטת הגופה. אחרי כן היא עברה אל מקדש המוות, שם נערכו ההספדים למלך.


#מי היה חָאפְרוֹ?
חָאפְרוֹ, חאפרע, או חֵפְרֵן, היה פרעה במצרים העתיקה מהשושלת הרביעית. בירתו הייתה מוף המקראית והפירמידה שלו היא הפירמידה המצרית השנייה בגובהה ובגודלה במתחם הפירמידות בגיזה שבמצרים העתיקה.

לא ידועה בוודאות תקופת שלטונו, אך חלק מהחוקרים סבורים שמדובר בשנים 2558 - 2532 לפני הספירה.


אז והיום:

https://youtu.be/PO25ePf4wV4


ביקור במקדש העמק של חפרן:

https://youtu.be/nTPvBSThWEA
הספינה של ח'ופו
הספינה של ח'ופו
#על המוזיאון שנבנה לספינתו של ח'ופו

מוזיאון ספינת ח'ופו (Cheops boat Museum) נמצא בגִיזָה, ממש ליד הפירמידה של המלך. הספינה של ח'ופו נקברה ממש כאן, לאחר שמת.

ליד כל פירמידה בגיזה נמצאה ספינה קבורה, של המלך שנקבר בפירמידה. המצרים ראו בספינה הזו כלי תחבורה שישמש את רוחו של פרעה בשיט אל השמיים. לפי האמונה המצרית, כשפרעה מת, עולה נשמתו מהפירמידה לשמיים וצופה בטקסים שנערכים לכבוד פרעה המת ובהתנהלות של מצרים אחריו. הוא שט בספינת השמש שלו בעולם הבא.

המוזיאון נבנה כדי לשמר את הספינה הנדירה ומשתמש בטכנולוגיה חדישה ומוכחת כדי לשמור על העץ השברירי ששוקם במצב טוב להרבה שנים קדימה. בד בבד המוזיאון כם מצליח להציגה בםני הקהל הרחב שמגיע כדי לחזות בפלא הארכיאולוגי הייחודי והנדיר הזה.


#על הספינה
הספינה הפרטית של ח'ופו נחפרה והתגלתה בשנת 1954. תודות לאקלים המצרי היבש השתמרה ספינת העץ די טוב, מאז נקברה לרגלי הפירמידה, 4,000 שנה לפני כן, עם קבורתו של המלך.

זוהי ספינה שנבנתה מארז הלבנון ושימשה את המלך ובני ביתו בשיט מפנק על הנילוס. אם תרצו זו מעין יכטה קדומה מהימים ההם. קבורתה באדמה נועדה לאפשר את מסעו של פרעה ח'ופו אל המרכבה השמיימית של אל השמש רע.

הספינה של ח'ופו היא מהגדולות והשמורות שבספינות מצרים העתיקה שהתגלו כאן. עבודת העץ המופלאה הזו היא בת 44 מטר אורך ורוחב של 6 מטרים. היא תוכננה לשוט בשמיים. מיסטיקנים וחובבי מיסטיקה תוהים האם מדובר רק באמונה מצרית עתיקה ותמימה, או שלמצרים היה ידע ממשי בתעופה? ואם כן, אז למה היא פורקה?

בניגוד לספינות אחרות במתחם, הספינה של ח'ופו נשמרה במצב מעולה. כיום ניתן לראותה כפי שהיא שוחזרה והיא מרשימה ביותר ומהגדולות שהתגלו במצרים!

אתם נמצאים במוזיאון המיוחד הזה, שנבנה במיוחד להצגת הספינה, ממש במקום שבו נמצאה, כשהיא קבורה ומכוסה בגושי שיש עצומים. היא נקברה כשהיא מפורקת ליותר מ-1,000 חלקים, עם הירוגליפים שנועדו להסביר את הדרך להרכיב אותה מחדש. במוזיאון תוכלו לא רק לראות אותה, אלא גם ללמוד על גילויה, בידי אדריכל מצרי מפורסם.

לאחר שהוצאה מקברה, שוחזרה ספינת העץ על ידי הארכיאולוגים המודרניים והורכבה מחדש. מה שאתם רואים הוא הספינה המקורית. על ההרכבה והשחזור המסובך והקפדני של ההשלמות שלה תוכלו ללמוד בתמונות ובתצוגה שלמטה. לידם תוכלו לראות חבלים מקוריים וחלקים נוספים, בני אלפי שנים, מהספינה המרתקת הזו.


#טיפים
המוזיאון ממוזג היטב. כשחם מאד, תוכלו ליהנות ממנו מאד.

התשלום לראות את הספינה הוא בנפרד מהכרטיס הרגיל לפירמידות.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/QiGONYdFAic


ועוד אחד:

https://youtu.be/VfbzrCUwO5Q?t=1m57s


הדרכה:

https://youtu.be/0Q8dhYriBYw


על חשיפת הספינות הללו:

https://youtu.be/NsZa-O-j7gE
ממפיס
מֶמפִיס
#על בירת מצרים העתיקה

https://youtu.be/CqmAYTm6Lrs?t=2m43s


אחת מנקודות החובה בסביבת קהיר היא מֶמפִיס (Memphis), בירתה הקדומה של מצרים, מסביבות שנת 3100 לפני הספירה.

ממפיס, היא העיר המקראית מוף, הייתה בהמשך ההיסטוריה לבירתה הראשונה של מצריים המאוחדת. בית הקברות שלה היה סקרה, עוד אתר חשוב לביקור.

המוצג המפורסם ביותר של ממפיס המצרית הוא פסלו הענקי של רעמסס השני, המלך שחי בימיו של משה המקראי והוא, ככל הנראה, אותו פרעה מההגדה של פסח. פסלו הענק של פרעה נמצא בשנת 1821 על ידי ג'ובאני קאוויליה (Giovanni Caviglia) בתוך בוץ בו היה שקוע במשך שנים רבות, בשכיבה על פניו, כשרק חלק ממנו מציץ החוצה ונראה כמו תנין במי נהר. מהנדס מהצבא האנגלי בשל באגנולד (Bagnold) היה זה שבנה מערכת מנופים מתוחכמת לזמנה והצליח לחלץ אותו מהבוץ ולהעמידו כאן. אז בנו אל המוזיאון מסביבו.

הכתר שעל ראשו הוא הכתר האדום, של מצרים התחתונה. את הכתר של מצרים העליונה, שגם בה שלט רעמסס, תראו בפסלו העומד בחצר. זהו כתר מחודד וגבוה. הקוברה שעל מצחו נועדה להגן על רעמסס השני.

שימו לב לזקנו המלאכותי, שמאפיין את האלוהות שלו. גם הקילט שהוא לובש, החצאית של המלך, לא נועדו למטרות אופנה, אלא לטקסים דתיים.

בחגורה של המלך יש לו רומח, למטרות הגנה. שימו לב לקרטוש שעל גופו של הפסל. יש 10 כאלה על הפסל והן מעין חותמות עם שמו של רעמסס השני, בכתב הירוגליפי.

שמה של ממפיס נגזר מקברו של פפי הראשון, מהשושלת ה-6. לאותו פפי יש מתחם פירמידה בסקרה ושמו "מן-נפר פפי". מעניין בממפיס גם ספינקס האלבסטר (Alabaster Sphinx) המרשים, שניצב בחצר המוזיאון.


#תולדות ממפיס
ממפיס הייתה עירו של פתה והמקום של מקדשו, מקדש פתה. פתח, האל שילדי בית המלוכה חונכו במקדשו, היה אל האמנויות והפסלים.

לפי האמונה העתיקה של מצרים, בממפיס יוצר האל פתח את האדם. חומר היצירה שבו הוא משתמש היא אדמה. האל פתח לש אותה על האובניים. פתח, הנפח האלוהי, הפיסטוס, הוא הבורא, מי שמביא לעולם החומר את העקרונות שיצר האל אתון.

ממפיס של אותה תקופה מתחרה בהליופוליס שבסמוך לה, על תואר המרכז הדתי החשוב במצרים, כשבממפיס מחליף פתה את האל אתון.

שמה הנוסף של פתה היה "פתה סוקר אוסיריס". מהשיבוש של השם הזה בא השם סקרה. זהו שמו של בית הקברות של ממפיס.

גם כשלוקסור הפכה לבירה של מצרים, הצליחה ממפיס לשמור על חשיבותה. בה חגגו את פסטיבל הסוקר ופסטיבל הסד והיא הייתה עיר טקסית בעלת תפקיד של ממש.

אבל חשיבותה המשמעותית הייתה בזכות מחנה צבאי גדול שהיה בה והעובדה שנסיכי הכתר גדלו כאן. העובדה שהיא הייתה מקום צבאי מצרי הייתה גם בעוכריה, שכן גם האשורים וגם הפרסים יהרסו את ממפיס, כל אחד בתקופתו. אלכסנדר הגדול, בהמשך, יגיע אליה גם הוא ויכבוש, כשהוא מקפיד להקריב בה קורבן לשור אפיס.

כשייסד מנס את הממלכה המשותפת, הוא הקים את בירתו בממפיס. הבחירה בה כבירה הייתה על שום מיקומה, במקום החיבור שבין מצרים העליונה ומצרים התחתונה. ממפיס זכתה אז לכינוי "זו המקשרת בין 2 הארצות". במקביל היא זכתה לשם שמשמעותו הייתה "בית הנשמה של פתח". שיבוש יווני ,אגב, של שם זה, יביא את השם "אגיפטוס", ומשם קצרה הדרך לשמה הנוכחי של מצרים "אגפט".


מבט מקרוב:

https://youtu.be/_tP77Ud0EME?t=3m05s


פסלו של רעמסס השני:

https://youtu.be/Zxw2zlKFOg8

יום טיול מחוץ לקהיר

קבר קגמני
קבר קַגֶמְנִי
#על קברו של וזיר המלך טטי

המַסְטַבָּה של קַגֶמְנִי (Kagemni Tomb) בסַקרָה (Saqqara) היא קברו של אציל בשם זה, מי ששימש כווזיר ושופט אצל המלך טטי, יש אומרים שאפילו שר המשפטים של המלך טטי. גם נבטינוכשת סששת, אשתו של קגמני, היתה בתו של מלך מצרי, ככל הנראה בתו של המלך טטי עצמו.

קאגמני היה בעל תפקידים שונים בממלכה המצרית הקדומה ושר האוצר. הוא גם שימש בתפקידים דתיים שונים, כמו זה של הכוהן הגדול של רע (Re) והסטוליסט של מין (Min).. האיש החרוץ והמוצלח הזה לא הפסיק להוסיף ולקחת על עצמו תפקידים הקשורים לארמון המלכותי. הוא היה אחראי בממלכה על הקישוטים ועזרי הטקסים של בית המלוכה, כמו כתרים, קישוטי ראש ועוד. כל אלה לא הפריעו לו למלא את תפקידי המשגיח על הכתבים והמסמכים המלכותיים ועל ששת בתי המשפט הגדולים במצרים העתיקה.


#המסטבה של קגמני
בגודל של 32 מטרים על 32, קגמני נקבר במסטבה הגדולה ביותר באזור של בית העלמין שליד פירמידת טטי בסאקרה.

המסטבה שלו בנויה מגושים גדולים של אבן גיר. בחלק ממנה יש קפלה בעלת שישה חדרים, ביחד עם אולם עמודים, חמישה מחסנים, שני חדרים הכוללים סירות ומדרגות המאפשרות גישה אל הגג.

קירות הקפלה, כמו גם חדר הקבורה שבתחתית הפיר, מעוטרים בציורים שונים.

במסטבה יש גם סֶרְדָּב (Serdab), שהוא מרתף או חדר ששימש להצגת פסלו של המת בקבר.

בחדר הקבורה נמצא ארון קבורה חצוב, שבתוכו ארון עץ. גם כאן יש מגוון עיטורים על הקירות.

כבר באולם הכניסה תראו ביניהם סצינות מחיי היומיום, כמו רקדנים. באולם העמודים תראו את קגמני על סירה, כשמלווים אותו שלושה גברים אחרים, בסירת פפירוס קטנה. אתרו על קירות המסטבה הרבים גם ציורים של חיות בר. ביניהם יהיו תנינים, צפרדעים, ציפורים ושפיריות.

לא פחות מעניינות הן סצנות העבודה, ביניהן גבר הנושא עליו עגלה ופרה חולבת, לצד קירות שבהם ניתן לראות סצינות של דיג מצויירות.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/9KA7vx30PFU
הפירמידה של טטי
הפירמידה של טֵטִי
#על הפירמידה שהשתבשה

היא נראית כמו גבעה חולית ולא כמו פירמידה מהסוג המוכר, אבל מדרום לפירמידת המדרגות של ג'וסר, נמצאת הפירמידה של פרעה טֵטִי (Teti's Pyramid). טטי הוא מלך מהשושלת השישית, שמלך במצרים העתיקה במאה ה-24 לפנה"ס. את הפירמידה שלו חשף בשנת 1882 גסטון מאספרו (Gaston Maspero).

אבל אם הפירמידה נראית מוזנחת ולא שמורה מבחוץ, מתחת לאדמה השימור טוב מאד והחדרים והמסדרונות נראים נהדר. הסיבה? - זו פירמידה צדדית שהיא השנייה בהיסטוריה שבה התגלו טקסטים על הקירות, בצורה של הרוגליפים, אותו כתב ציורים מצרי קדום.

מסביב לפירמידה נחפרו עוד שתי פירמידות לנשותיו המלכות של טטי, לצד מקדש עמק לחניטה והכנה לקבורה ומבני פולחן נוספים.


#על ציורי הקיר בפירמידת טטי
פירמידת הקבר של טטי בסקארה מכילה תיאורים צבעוניים של חיי היום יום במצרים הקדומה, שהמצרים של אותם זמנים האמינו שהם יימשכו גם בעולם הבא.

על קירות הגיר שבקבר התת-קרקעי מגולפים תבליטי הרוגליפים, שבהם מסופר על המלך טטי שהפך לאל. הנצחת השושלת כך, נועדה לוודא שמה שחקוק בסלע, ישמש את המלך המת מעתה ועד עולם.

שימו לב לצורה המעניינת שבה צוירו הדמויות המצריות באותם ימים. האמנים של מצרים העתיקה ציירו כל דמות, על כל מרכיביה החשובים. כלומר בו זמנית - גם מהצד וגם מלפנים. שימו לב לתבליטים למשל - ראו את הפנים המגולפות מהצד, בפרופיל, בעוד שאת העין אתם רואים מקדימה. ולא בפרופיל. העין מגולפת כאילו במבט מלפנים, כלומר רואים את כל העין הרואה ("אנפס"). שימו לב גם לרגליים, עם המבט שהוא בו זמנית גם מהצד וגם מהחזית.

חלק מעניין באסתטיקה ובמידע שעבר בציורים הללו הוא מינה של כל דמות, על ידי כך שהגברים תוארו עם עור כהה והנשים בהירות יותר. לעיתים מתארים באמצעות השד הגלוי של האישה את הגיל שלה - האם היא בוגרת או ילדה.


מבט מקרוב אל פירמידת טטי:

https://youtu.be/xCb9r0psUlU
קבר מררוקה
קבר מֶרֶרוּקָה
#על קברו של האציל המצרי

קבר מֶרֶרוּקָה (Tomb of Mereruka) שבסַקרָה (Saqqara) הוא מַסְטַבָּה, קבר אצילים מפואר שנמצא בסמוך לפירמידת המדרגות של ג'וסר. הקבר נבנה על ידי אציל מצרי בשם מֶרֶרוּקָה, מהחשובים שבאנשי החצר של המלך טטי שעמד בראש השושלת ה-6.

הקבר ידוע בציורי הקיר היפים שבו, המתארים את חיי היומיום של המצרים הקדומים. על הקירות שבחדרי הקבר תראו ציורים של ציידים, דייגים, פקידים ואמנים. במרכז החלל הגדול תראו את פסלו של מררוקה עצמו, הנדמה כצופה על קברו בגאווה.

הקבר מרשים במיוחד ונשמר היטב. אותו מררוקה, שמילא ללא ספק תפקיד בכיר בחצר המלך, בנה אותו לעצמו, כאחוזת קבר שנדמית יותר לווילה מפוארת מאשר לקבר.

בקברו של הבכיר המצרי הזה הושקע הון רב. היופי וההדר ניבטים מכל עבר. ציורי קיר, פסלים נהדרים ועוד - הכל כאן נועד להנעים את זמנו של המת המדושן, במעברו אל העולם שמעבר.

אגב, בסביבת קברו של מררוקה, לצד עוד קברים מרשימים ומעניינים להצצה, תראו כמה פירמידות קטנות. אלה פירמידות מהשושלת ה-6, שמעניין להיכנס בהן לחדרי הקבורה. הסיבה? - על הקירות של חלקן תראו הופעת בכורה של כתב הפירמידות, הטקסטים הקדומים ביותר הידועים ממצרים העתיקה.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/MogH59y6UM8
סרפאום
סֵרַפֶאוּם בסַקארָה
#על המקום המוקדש לשור אפיס הקדוש

דמיינו תרבות שבה יש שור קדוש הזוכה לכבוד עצום, נקרא לו פר האפיס הקדוש. במותו הוא מוחלף בשור חדש ונקבר ברוב פאר והדר. אז זהו, שלא צריך לדמיין.

הסֵרַפֶאוּם (Serapeum) שבסַקרָה (Saqqara) הוא בית קברות תת קרקעי שבו קברו במצרים העתיקה את הפרים קדושים, ה"אפיס" (Apis). הפרים הללו נקברו בסרקופגים שמשקל כל אחד מהם הוא מעל 60 טון. מרבית הסרקופגים הללו עשויים אבן בזלת שחורה ומעוטרים בהירוגליפים מצריים.

היה זה תלמי ה-1 שקידם את פולחן סַרפיס, מי שהיה אל הרפואה, הפוריות והעולם הבא. סרפיס, שילוב של ההלניות ושל הדת המצרית העתיקה, תפסה מקום מרכזי בתקופת השלטון שלו על מצרים.

בשילוב הזה תלמי איחד את הפולחן של סרפיס עם האמונה בשור הקדוש, ביחד עם הסגידה לאוזיריס ולאמונות יווניות. הסרפאום שכאן אינו היחיד במצרים. קבורת פרים קדושים נוספת התגלתה בסרפאום בעיר העתיקה אלכסנדריה.


#פולחן השור הקדוש
המצרים מתחילים לקדש את פר האפיס, החל מהשושלת ה-18. השור הנבחר, שמהווה את ההתגשמות על פני האדמה של האל של ממפיס פתח (Ptah), יהיה בן יחיד של אמו. תמיד ייבחר שור שחור עם כתם לבן בצורת יהלום על מצחו, דמות נשר על גבו ועל לשונו סמל של חרפושית קדושה.

הכוהנים הם שבוחרים אותו ומכאן הוא יטופל, לאורך כל חייו, בקפדנות רבה ויוחזק במקדש של פתח בממפיס, כשהוא נערץ כאל. בכל תקופה יש רק שור קדוש אחד. רק כשהוא מת נהגו הכוהנים לחפש אפיס חדש, שור קדוש לעבדו.

בשביל הסֵרַפֶאוּם, המקום שבו נהגו לקבור את הפרים החנוטים המקודשים, נחפרו גלריות תת קרקעיות גדולות ששימשו לקבורה.

כשמת שור האפיס, חנטו אותו במקדש מיוחד בממפיס. את איבריו הפנימיים נהגו לשמור ב-4 כדים וחנטו את גופתו. אז הוא נישא חנוט, בתהלוכה מפוארת, אל הסרפאום התת-קרקעי, והונח בסרקופג האבן הגדול שלו.


#מה רואים כאן?
בגלריה המרכזית תראו כאן 20 סרקופגים ענקיים, עשויים גרניט מאסואן. כל אחד מהם שוקל מעל 60 טון. על 3 מהם תראו שמות של מלכים שונים.

המעניין הוא שרק באמצע המאה ה-19, נחשפו הקברים הקדושים הללו. זאת על אף שהיה ידוע עליהם הרבה לפני כן. כתבים קלאסיים העידו על קיומם של הקברים הקדושים הללו ועל פולחן ה"אפיס" שאותו שימשו.

בשנת 1851, לאחר שנמצא בסקארה ספינקס קבור למחצה, השתמש אוגוסט מארייט, ארכיאולוג מומחה, בתיאור היסטורי של היסטוריון יווני בשם סטראבו משנת 24 לפני הספירה, והצליח לחשוף את השדרה המובילה לסרפאום. מתוכם, אגב, רק סרקופג אחד של "אפיס" הצליחו למצוא שלם. כל השאר פוצצו בדינמיט במאה ה-19, כשמארייט ניסה לגלות מה יש בפנים...


מבט מקרוב:

https://youtu.be/_jYiWQfRWU0


הפירמידה הגדולה של גיזה
הפירמידה הגדולה של גיזה
#על הפלא היחיד ששרד מפלאי העולם העתיק

הפירמידה הגדולה של גִיזָה (Pyramid of Giza) מוכרת כפירמידה של המלך ח'ופו. היא מתנשאת לגובה של כ-140 מטרים, מה שמגדיר אותה כפירמידה הגבוהה ביותר בעולם. מבין שלוש הפירמידות, זוהי הפירמידה שנמצאת בסמוך לספינקס.

פירמידת גיזה נבנתה לפני יותר מ-4,000 שנה. הפירמידה הזו היא אחד המבנים העתיקים הגדולים בעולם ובמשך 3,800 שנים היא הייתה המבנה מעשה ידי-אדם הגבוה ביותר בעולם.

היא שרדה מאז ימי מצרים העתיקה והפכה לסמל של עידן שבו עשו דברים מדהימים בעזרת טכנולוגיה שלא תמיד מובנת, אפילו בימינו.

הפירמידה של ח'ופו שבגיזה מכונה גם "הפירמידה הגדולה של גיזה". גובהה של הפירמידה של חופו הוא 137 מטר. בעבר היא הייתה אפילו עוד יותר גבוהה - 147 מטרים. אך במשך אלפי השנים היא נשחקה ונהרסה מעט ולכן היא נמוכה משהייתה בזמן שהסתיימה בנייתה. תרם לכך גם אחד הסולטנים הטורקיים, ששלט במצרים ופירק ממנה את שכבת הציפוי העליונה.

פירמידת ח'ופו הייתה בשעתה אחד משבעת פלאי העולם העתיק והיא פלא העולם היחיד מתוכם, ששרד עד ימינו. בשנת 2007 היא קיבלה מעמד של כבוד במסגרת שבעת פלאי תבל החדשים.


#כמה נתונים על הפירמידה הגדולה
הפירמידה הזו, שהיא בעצם המצבה של פרעה ח'ופו, היא הישג הנדסי כמעט בלתי נתפס. יש בה יותר חדרים ומעברים פנימיים מכל פירמידה מלכותית אחרת במצרים.

בנייתה החלה באמצע האלף ה-3 לפני הספירה והיא נמשכה בין 20 ל-25 שנה. לבניית הפירמידה נדרשו אלפי פועלים, יותר מ-20 שנות בנייה ומעל 2 מיליון לבנים, שכל אחת מהן שוקלת בממוצע יותר מ-2 טון!

את גושי האבן לבניית הפירמידה הגדולה כרו באסואן. השיטו אותם בסירות, על הנילוס, ממקום כרייתם ועד לכאן. מהנילוס הם הוסעו לאתר בניית הפירמידות על גבי גלגלות עץ, שהוסעו בכביש שנסלל במיוחד לשם הבנייה.


#תולדות פירמידת ח'ופו
אם שאר מלכי השושלת שלו האמינו שלאחר מותם יהפכו ל"אלי השמש", היה זה המלך ח'ופו, בונה הפירמידה הגדולה ביותר, שהכריז על עצמו עוד בחייו כ"אל השמש".

כמו כל קברי מצרים העתיקה, גם הפירמידה של ח'ופו נבנתה בגדה המערבית של הנילוס, האמונה של הדת המצרית העתיקה ראתה במערב, המקום בו שוקעת השמש, את ממלכת המתים.

הפירמידה נועדה לשרת את פרעה בחיים שלאחר המוות. ההגות המצרית גרסה שגם לאחר המוות, ממשיכה הנשמה להתקיים. זו הסיבה שמשאבים ותקציבים כל כך גדולים הוקדשו במצרים העתיקה לבניית קברים. הפירמידות הן הגדולים והמפוארים שבהם.


#מה עוד במתחם הפירמידה?
מערכת מבני הפירמידות נבנתה לאורך ההיסטוריה, או לפחות מאז ימי פרעה סְנֶפְרוּ (Pharao Snefru), לפי מתכונת קבועה. תמיד בנו את הפירמידה במתחם, כשהכניסה הייתה במבנה העמק, השוכן בגבול המתחם ודימה את הארץ המעובדת. דרך גישה מובילה ממבנה העמק אל מקדש המתים, שניצב תמיד למול הפאה המזרחית של הפירמידה.

מקדש המתים שבמתחם של הפירמידה הגדולה של גיזה, הרוס ברובו. תוכלו עדיין לראות את שרידי החצר המרוצפת בזלת שחורה שלו ועמוד גרניט אדומה שנותר ממנו.

את קבר העמק מהמתחם לא חפרו עד היום, מכיוון שמעליו בנוי כפר מצרי. רובו, לפי הערכת המומחים, הרוס בכל מקרה.

אגב, במתחם הפירמידה, ממש בסמוך לפירמידה, נחפרה והתגלתה הספינה הפרטית של ח'ופו בשנת 1954. זוהי ספינה שנבנתה מארז הלבנון. כיום ניתן לבקר במוזיאון מיוחד שנבנה להצגתה, במקום שבו נמצאה הספינה ולאחר ששוחזרה.


מבט מהאוויר:

https://youtu.be/TWaReNkjTLk
הפירמידות של גִיזָה
#על פלא העולם העתיק שליד קהיר

בסמוך לקהיר, על הגדה המערבית של הנילוס, נמצא מתחם הפירמידות בגִיזָה. פירמידות גיזה (Pyramids of Giza) הן קברי הפרעונים מהשושלת ה-4 של מצרים העתיקה. יש כאן 3 פירמידות ענקיות, מהגדולה של ח'ופו, הבינונית של חָאפְרוֹ והקטנה יותר של מנכאורע, פרעה ששלט במצרים העתיקה, במהלך השושלת הרביעית.

ליד המיפרמידות של ח'ופו, חאפרו ומנכאורע עוד מספר פירמידות קטנות של בני משפחת המלוכה. לצידן שומר הספינקס, גופו חיה וראשו אדם.

במבט על הפירמידות, קשה לתפוס כיצד נבנו מבנים כה גדולים ומסובכים, עם חומרי בנייה שהובאו ממרחק של מאות קילומטרים וללא שימוש במנופים ובולדוזרים מודרניים.

באתר זה, שהוא חובה לכל מבקר במצרים, נמצא גם הספינקס, פסל אדיר, שגובהו 22 מטרים, צורתו של גוף אריה וראשו ראש אדם. הוא נחשב לשומר הנאמן של הפירמידות.

בשנת 1979 הוכרזו ממפיס, סקארה ושדה הפירמידות מדחשור ועד גיזה, על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.


#פלא הפירמידות
פתגם מצרי עתיק אומר שכל אדם מפחד מהזמן, אבל הזמן חושש מהפירמידות. אתם אכן נמצאים באחד המקומות האייקוניים, החלומיים, הבלתי נתפסים, שכל בן תרבות בעולם מכיר וחולם לראות מקרוב.

כשמדובר על גיזה, הפירמידות או הספינקס, זכרו שאתם מביטים באתרים שניצבים כאן מעל 5,000 שנה. ישו הגיע רק לפני 2,000 שנה ומוחמד 500 שנה אחריו - אתם מביטים במותג הכי מוכר בעולם מהעת העתיקה.

הפירמידות מייצגות את השלב הראשון, הקדום ביותר, של הציוויליזציה המצרית העתיקה. לאחר הממלכה העתיקה, הפרעונים כבר הבינו שפירמידות מושכות שודדי קברים והחליטו שנצח והנצחה צריכים תנאים אנושיים כדי להתקיים. לכן הם חדלו מבנייה של פירמידות ענק חדשות.

אבל הפירמידות המשיכו לעמוד במקומן ולמשוך תיירים ונוסעים כבר מהתקופה הפרעונית המאוחרת, דרך התקופה הרומית, ימי הביניים ועד ימינו. רק לשם השוואה, החומה הגדולה בסין, למשל, הפכה לאתר תיירות רק לפני 200 שנה.

אבל המראה המדברי של הפירמידות קצת מטעה. למעשה, הן ניצבות על פיסת מדבר זעירה, שצמודה לפרבר גיזה. הפרבר עצמו הוא עירוני, צפוף, מאובק ולא נקי. ההפתעה הגדולה של לפגוש דווקא פרבר כזה, בסמוך לערש התרבות האנושית, היא מההפתעות של קהיר ושל מצרים כולה.

את הפירמידות עצמן יהיה קשה שלא להעריץ. הן מלאות הוד ומרשימות יותר מכל תמונה או סרט, במיוחד אם תבחרו להתבונן מהן ממרחק מה, על רקע המדבר ופסל הספינקס, שכבר 4,000 שנה משגיח ושומר על שלומן.

אז קחו אוויר, תפסו נקודה, התעלמו מכל הבזאר שמסביב, מהמדריכים המטרידים, מרוכבי הגמלים והסוסים ומהידענים שינסו להדריך אתכם, שאפו מאוויר המדבר ותנו לעצמכם להתרשם מהגודל האדיר והפרופורציות הבלתי מוכרות שלהן.


#כיצד נבנו הפירמידות?
עוד מימי העת העתיקה נחשבות הפירמידות במצרים לפלא אמיתי. במשך שנים רבות לא הצליחו החוקרים להבין כיצד ניתן היה לבנות מבנים עצומים שכאלה בעזרת הטכנולוגיה של הזמן העתיק. החוקרים טוענים שהמצרים בנו פירמידות, על ידי בנייה של סוללת ענק חזיתית שגובהה הלך ועלה. הייתה מגבלה לגובה של סוללה שכזו ולכן לבניית החלק העליון של הפירמידה הגדולה של גיזה, נדרשה עוד סוללה פנימית סיבובית, בת 100 מטרים נוספים.

חוקרים אחרים העריכו שהסוללה שבנו לצורך העמסת האבנים הייתה לוליינית דווקא ונבנתה מסביב למקום הפירמידה. כך ניתן היה לגרור את האבנים העצומות לגובה הרצוי.

גם לגבי גרירת האבנים אל הפירמידה יש שאלות הנדסיות. תיאוריה שמדברת על "חול רטוב" מסבירה את האפשרות לגרור את אבני הענק לצורך בניית הפירמידה. באמצעות מים שהרטיבו את החול ניתן היה להעביר אבנים גדולות במאמץ קטן יותר. שחזור שנעשה בידי פועלים בני זמננו הדגים זאת.

בכל מקרה, דומה שהדיון על שיטות הבנייה והטכנולוגיות המצריות הקדמוניות עוד לא הסתיים. ואגב, גם בתכנון, במקרה או לא, המצרים הקדמונים תכננו את הפירמידות על פי הפרופורציות המלבניות של "יחס הזהב", יחס מתמטי שמסתבר שאמנים ואדריכלים רבים לאורך ההיסטוריה אימצו כמודל יופי והוא זכה אף לכינוי "הפרופורציה האלוהית".


#טיפים
ניתן להגיע אל הפירמידות בגיזה בעזרת המטרו של קהיר. סעו לתחנת גיזה וקחו משם מונית קצרה לפירמידות.

ממול לשער התחתון יש בית קפה שכיף לשבת בקומה השלישית שלו, או על הגג ולסעוד ולשתות אל מול נוף הפירמידות.

שווה לוותר על הכניסה לפירמידות עצמן. המחיר יקר והטיפוס המייגע, לא פעם בקומה שפופה. התוצאה - חדר אבן קטנטן, שכל מה שרואים בו היא תיבת קבר ריקה.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/RTP_Mfkeqic


מהאוויר:

https://youtu.be/onWRXXg7QZg


ועוד מבט:

https://youtu.be/p4n2Yr-zt5c


והנה סרטון על בניית הפירמידות:

https://youtu.be/zfYFwXqknjM
ספינקס האָלַבַּסְטֶר בממפיס
#על הספינקס מממפיס

הספינקס של ממפיס (Sphinx of Memphis), או ספינקס האָלַבַּסְטֶר (Alabaster Sphinx), הוא פסל באורך של 8 מטרים וגובה של 4. עם גוף האריה שלו, מחבר הספינקס, כל ספינקס, בין נפש בהמית של אדם, לנשמה אלוהית, המיוצגת בפני האדם שלו.

עם ממדים כאלה, ברור שהספינקס של ממפיס קטן משמעותית מהספינקס הידוע של גיזה. שימו לב שהפסל, השוקל ככל הנראה כ-90 טון, מונח על גבי בסיס שמקנה לו מראה של פסל שהתרומם מהאדמה. דבר נוסף ולא מוסבר בו, הם הפסים שיש לו בצד שמאל, שלא היו נפוצים במונומנטים מצריים מאותה תקופה.

הספינקס של ממפיס פוסל איפה שהוא בין 1700 ל-1400 לפני הספירה, במהלך השושלת ה-18. לא ידוע את איזה פרעה הוא כיבד ואין עליו מספיק כיתוב, בכדי לדעת. תווי הפנים מרמזות שהספינקס מכבד אולי את המלכה הידועה חתשפסות, או את המלכים אמנחותפ ה-2 או ה-3.

הספינקס התגלה בשנת 1912, כשפלינדרס פיטרי, אחד מחברי בית הספר הבריטי באמריקה, הבחין באובייקט מגולף שבלט מגבעת חול שעמדה כאן. עונת החפירה שלא הייתה מוצלחת עד אז, השתנתה במהירות, במיוחד משהתגלה בשנת החפירות הבאה שהאובייקט היה חלק מזנבו של ספינקס שלם שקבור בחול. הספינקס הזה ניצב ממש במקום שבו הוא ניצב כיום

רבים רואים בו את אחד המונומנטים הגדולים ביותר שנוצרו במצרים מאבן בַּהַט, או אָלַבַּסְטֶר. אבל אחד הדברים המעניינים הוא שהספינקס הזה שמכונה על ידי רבים "ספינקס האלבסטר", בכלל לא עשוי מאלבסטר, אלא מקלציט (Calcite), אבן לבנה-צהובה שדומה מאוד לאלבסטר. הקלציט הוא חומר נפוץ בכדור הארץ וכורים אותו כבר אלפי שנים. זהו חומר יפה שבמצרים העתיקה ראו בו כבעל קשר מיסטי לשמש. למעשה, הספינקס של ממפיס הוא פסל הקלציט הגדול ביותר שהתגלה אי פעם.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/cPDRTw_bn_g
סַקָארָה
#על בית הקברות של ממפיס העתיקה

https://youtu.be/PKEniNwAFo4


סַקָארָה (Saqqara), או סקרה, הוא הנקרופוליס, עיר המתים, של הבירה המצרית הקדומה ממפיס, בית הקברות העתיק והעשיר, ששימש את העיר בעת שהייתה בירת מצרים העתיקה ולמעשה מהתקופה הטרום שושלתית ועד התקופה הקופטית.

למעשה, סקארה הוא בית קברות עתיק וענקי, באורך של כ-40 קילמטרים. ניתן לראות גם את דחשור וגיזה כהרחבות או כחלקים חדשים שנוספו לו עם הזמן והתקופות. בסקארה ובאתריה השונים ניתן למצוא חלק מהמונומנטים הקדומים בתולדות הארכיאולוגיה של מצרים, מהעידן שבו החלה בניית הפירמידות.

במונומנטים המפורסמים של סקארה תמצאו את פירמידת המדרגות, מתחם ג'וסֶר, קבר מררוקה והסַרפֶאום, בית קברות תת קרקעי ל... פרים קדושים.

משמעות השם סקרה, אגב, היא התמצאות.


#טיפים
חונים במגרש החניה ומשם אפשר להמשיך ברגל לאתרים השונים.

בסוף הסיור לסקרה כדאי לראות גם את ממפיס הקרובה.


ביקור במקום:

https://youtu.be/a8uYA09pUyE
הפירמידה של ג'וסר
#על הפירמידה הראשונה בהיסטוריה

קחו נשימה. אתם עומדים כרגע לא רק מול מקום או מבנה, אלא ממש אל מול אירוע היסטורי. הפירמידה של ג'וסר (Djoser Step Pyramid), או פירמידת המדרגות, שהוקמה בידי המלך ג'וסר בסקארה, נחשבת לראשונת הפירמידות שאנו מכירים בעולם. מדובר בפירמידת האבן המונומנטלית הקדומה ביותר בעולם. האבן לבנייתה, אגב, הובאה ממחצבות שנמצאות ממזרח לנילוס.

עם בניית הפירמידה של ג'וסר יתחיל תהליך שבו תהפוך הפירמידה למבנה הקבורה האופייני למלכים. זו תהיה שיטה שתחליף את המסטבות, אותם מבני האבן קטנים יותר, שקדמו לפירמידות בתור קברים.

שימו לב שצורתה של פירמידת ג'וסר היא של פירמידת מדרגות. יש בה 6 מדרגות וגובהה הוא 62.5 מטרים. זהו אכן המבנה הראשון המזכיר בצורתו פירמידה, אך הוא אינו חלק בצדדיו. הפירמידה האדומה, שנמצאת בדחשור, תהיה הראשונה שצדדיה יהיו חלקים לחלוטין. למעשה, היא תהיה השדרוג של המדרגות לפירמידה עם הצורה האמיתית של פירמידה, הראשונה בהיסטוריה.

מתחת לפירמידה תוכלו לראות גלריות תת-קרקעיות גדולות. הכניסה אליהן היא באזור מקדש הקבורה שמצפון לפירמידה. מנהרה בעומק 28 מטר ורוחב 7 מטר המובילה לחדר קבורה קטן ועשוי מגרנית, שם ככל הנראה נקבר המלך.

בפינה הצפון מזרחית של הפירמידה יש חדר קטן ובו העתק פסלו של ג'וסר, כשהמקור נמצא במוזיאון המצרי. הפסל מביט לכיוון כוכב הצפון של אותם ימים, שנקרא אלפא דרקוניס. מצאו את הפתח בקיר הפונה צפונה, בכדי להציץ בפסל.


#מי היה גאון הפירמידות האמיתי?
רבים נוטים לראות במלך ג'וסר את המלך החדשן, שיהפוך את הפירמידות לצורה המקובלת על מלכי מצרים לקבורה. אבל האמת היא שהכבוד מגיע, ככל הנראה, למישהו אחר.

מדובר, שימו לב, בתחילת האלף השלישי לפני הספירה. המלך ג'וסר הוא המלך השני והמפורסם מבין מלכי השושלת השלישית של מצרים העתיקה. עד תקופתו נהגו לקבור את אנשי האצולה והמלוכה במבנה טרפזי שנקרא "מסטבה".

למלך ג'וסר יש וזיר, מעין יועץ ושר, עם ראש של ממציא. שמו אִמחוֹתֶפּ. בהמשך הוא יהפוך לסוג של אלוהים במצרים, אבל בשלב הזה הוא סתם עלה על רעיון גאוני שיעשה היסטוריה.

אם עד אז בנו קברים בצורת מסטבות, מלבנים עם צורת טרפז, הרעיון של אִמחוֹתֶפּ היה לבנות כמה מסטבות, אחת על גבי השנייה, עד שתיווצר מעין פירמידה עם מדרגות. שיחה עם המלך, קבלת אישור ובינגו - נוצרה פירמידת המדרגות הראשונה בעולם!

אבל גאון ברמה שלו שופע רעיונות, מה שמסתדר עם זה שהוא גם היה רופא מעולה, שבהמשך ההיסטוריה ייתן השראה ליוונים, יזוהה עם האל היווני אסקלפיוס ולמעשה יהפוך אצלם לאל יווני. לא רע בשביל מצרי, נכון?...

אם נחזור לפירמידה שהוא עתיד לבנות, הוא מחליט לשנות את חומר הבנייה מלבני בוץ ללבנים חצובות מאבן. כך הוא ישיג יציבות ועמידות עצומים, שיהפכו את הפירמידות למבנים ששרדו אלפי שנים בלי למצמץ. אִמחוֹתֶפּ חישב ומצא שכדי לספק לפירמידה עמידות בעומס האדיר ובמשקל של לבני האבן היא צריכה להיבנות בזווית מדויקת של 74 מעלות. אז יועץ, ממציא, רופא, מהנדס ומי שנחשב לאדריכל הראשון בהיסטוריה... אז גאון כבר אמרנו?


#קצת על המסטבות
המסטבה היא מעין מלבן בנוי, גדול ובעל צלעות מקושטים. לרוב יש בו בליטות ושקעים, כמו בחומה של פעם. עד שנולדו הפירמידות היו המסטבות שיטת הקבורה המקובלת למלכים.

גם אחרי שהמלכים החלו לבנות לעצמם פירמידות קבורה, המשיכו המסטבות לשמש קברים במצרים העתיקה, עבור האצילים.

המיוחד במסטבות הוא לא רק העובדה שמוצאים בהן חפצים של המתים. על קירות המסטבות כקברי האצילים, מופיעים הרבה פעמים ציורים עתיקים, בני יותר מ-4,000 שנה, המתארים את חיי היומיום במצרים העתיקה. עבור החוקרים זוהי דרך נהדרת לקבל ידע על התקופה, ממקור ראשון, יד ראשונה מצייר...


מבט מקרוב אל פירמידת ג'וסר:

https://youtu.be/Pskfz-fHAZs


ביקור במקום:

https://youtu.be/kX3S4aQ0khM
הפירמידה האדומה בדחשור
#על הפירמידה החלקה והגדולה של דחשור

על אף שאינה מפורסמת במיוחד, הפירמידה האדומה (The Red Pyramid) היא הפירמידה הגדולה ביותר בדחשור והשלישית בגודלה במצרים. צבען של אבני הגיר ששימשו לבנייתה, הוא שנתן לה את השם "הפירמידה האדומה".

אבל לפני הכל זוהי הפירמידה האמיתית הראשונה בהיסטוריה. כלומר היא הראשונה שנבנתה עם כל צדדיה חלקים כולם. עד לבנייתה בנו במצרים רק פירמידת מדרגות. אחריה נבנו הפירמידות בצורה החלקה והמורכבת יותר.

להחלקת הפירמידה השתמשו באבני פרמדיון מונוליתי, אבן משובחת ששימשה ככיסוי לפירמידה ו"החליקה" את צדדי הפירמידה. הכיסוי הזה הוא שאישר את הסברה של החוקרים שסברו שגם הפירמידות בגיזה היו מכוסות בפירמדיון שכזה.

כבר כשמתקרבים אל דחשור, רואים את הפירמידה האדומה ראשונה מרחוק. זהו מבנה מסיבי ומרשים מאד, שאורכו של כל צד שלה הוא 220 מטרים והגובה שלו הוא 101.5 מטרים.

הכניסה אליה היא בגובה של 28 מטרים. מהפתח הגדול יורדים אל תוך חדר קבורה כפול, הנמצא מתחת לפירמידה. טיפוס על מדרגות העץ שבחדר האחרון, יאפשר להגיע לחדר קבורה שלישי.


#טיפים
בתוך הפירמידה תקבלו מקום התבודדות רוחני ושקט, חוויה לכל אחד.


ביקור במקום:

https://youtu.be/o3kxrRldj1s
הפירמידה הנטויה בדחשור
#על הפירמידה שננטשה על ידי המלך שבנה אותה

הפירמידה הנטויה (The Bent Pyramid), שבדחשור היא פירמידה בעלת מבנה מוזר משהו. הזווית שלה משתנה באמצע, מה שבזמן אמת היה מאד בעוכריה.

את הפירמידה הזו המלך סנפרו מתחיל לבנות והזווית מתגלית כלא נכונה. כשהם מבינים שיש כאן טעות, הבונים שלו מנסים לשנות לזווית הנכונה, אהל המלך לא מרוצה מהתוצאה הסופית. הוא לא מוכן להסתפק בפירמידה עקומה ומחליט לבנות פירמידה נוספת. הפירמידה הזו, כבר ניחשתם, היא הפירמידה האדומה, בה הוא נקבר במותו.

גובה הפירמידה הנטויה הוא כ-97 מטרים ואורך כל צד שלה 188.5 מטר. הזווית משתנה מ-54 ל-43 בגובה של 47 מטר.

יש לה שתי כניסות. אל הכניסה הצפונית מטפסים 11 מטרים אך לא ניתן להיכנס.

לפירמידה גם כניסה בצידה המערבי, מקדש עמק וכמה פירמידות קטנות מסביב, לבני משפחתו של המלך, שגובה כל אחת 26 מטרים.


ביקור במקום:

https://youtu.be/_xjA57owux4
דחשור
#על מקום הפירמידות האמיתיות הראשונות בהיסטוריה

אם בעבר היה אתר הפירמידות בדחשור (Dahshur) סגור לתיירים, בהיותו בתחומו של בסיס צבאי, כיום פתוח האתר. עיקר פרסומו הוא על הפירמידות השוכנות בנקרופוליס שבו. שתיים מתוכן הן העתיקות ביותר והמשומרות בצורה הטובה ביותר במצרים.

דחשור, או דהשור, נמצאת כ-40 קילומטרים דרומית לקהיר, על הגדה המערבית של הנילוס. כאן בנה פרעה סְנֶפְרוּ (Pharao Snefru), מי שנחשב לבונה הפירמידות הגדול בעולם, את הפירמידות האמיתיות הראשונות בתולדות מצרים. בימי חייו עתיד סנפרו, המלך הראשון בשושלת הרביעית, לבנות לא פחות מ-4 פירמידות. שתיים מהן גדולות מאד ונמצאות כאן, יוצרות ביחד מתחם עתיק ומרשים מימי קדם.

בתקופת שלטונו של אמנמחת השני מהשושלת ה-12, הייתה דחשור, או דהשור, הנקרופוליס המלכותי, בעברית "עיר המתים". זה היה אז אזור הקבורה העיקרי של מלכי ואצילי מצרים. דחשור הייתה אז חלק מהאזור שהיה בשליטה מנהלית של הבירה העתיקה ממפיס.

אם בגיזה הומה המקום תיירים, כאן ניתן להסתובב ללא הפרעה, לשבת בצל הפירמידות, או בחולות, לתפוש שלווה או אפילו להתבודד בתוככי חלק מהפירמידות. מסביב תראו את עמק הנילוס הפורח, על מיליוני עצי התמר שבו והוד קדומים שנשמר מימי קדם.

ניתן לתפוש שלווה בצל הפירמידות, או בחולות, להסתובב סביבם ללא הפרעה, ואף להתבודד, כפי שנאמר, בתוככי הפירמידה האדומה...

בשנת 1979 דחשור הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.


#טיפים
דחשור היא נקודת התחלה מצוינת לסיור של יום מסביב לקהיר, כי עדיף הטיפוס אל הכניסה לפירמידה האדומה, לפני השעות החמות. 8 ק"מ מכאן שוכנות סקרה, ממפיס ובהמשך גיזה.


מבט קצר:

https://youtu.be/w2ybzKBDvG4
הספינקס הגדול של גיזה
#על השומר הנאמן של הפירמידות בגיזה

הספינקס (Sphinx) הגדול הוא פסל אבן עצום שנמצא ברמת גיזה שליד קהיר, על הגדה המערבית של הנילוס. זהו פסל של יצור מיתולוגי, ספינקס שמו, שיש לו גוף של אריה וראש אדם.

הסיפור ההיסטורי הוא שעם השנים הספינקס כבר כוסה בחולות המדבר ונשכח לגמרי, אבל אז הוא התגלה, מכוסה כולו חול. זה היה בתקופת המלך תחותמס ה-3, שציווה לגלותו והחזיר את החיוך לפניו...

אחת הסברות של החוקרים היא שפרצופו של הספינקס הוא למעשה הקלסתר של המלך חופי, שמלך כאן במאה ה-28 לספירה. חופי, או ח'ופי כמו שנכון להגות את שמו, הוא בן השושלת ה-4 של מלכי מצרים.

כיוון שפסלים נוספים ודומים לו הוצבו ליד מקדשים, פירמידות וקברים נוספים, החוקרים סבורים שהספינקס שימש כשומר סמלי לאתרי הקבורה הקדומים. פניו, אגב, הם של המלך הפרעוני פרעה חאפרו, שקבור בפירמידות שליד.


#נתונים יפים יש לספינקס
הספינקס, שומר המתים של גיזה, הוא פסל המונולית הגדול ביותר בעולם, כלומר הוא עשוי מגוש אבן אחד. אורכו 73.5 מטרים ורוחבו כ-6 מטרים. גובהו של הפסל המרשים הזה 20.22 מטרים.


#מי שבר את אפו של הספינקס?
הספינקס המצרי הוא הפסל שבנוי מאבן אחת הגדול בעולם. אין עוד בתבל פסל מונולית כל כך גדול. אבל על צורתו וגודלו העצומים מעיב האף השבור של הפסל המרשים הזה.

האגדה מספרת שהמצביא הצרפתי נפוליאון הוא ששבר את האף המלכותי, כשכבש את מצרים. ככל הנראה הייתה זו יריית פגז תותח של צבא נפוליאון, ששברה את האף. לא ברור מי נתן את ההוראה, אבל בין אם זה המצביא המפורסם שהורה לעשות זאת, או סתם חייל צרפתי טיפש שהפגין את יכולתו לקלוע למטרה, נראה שהסיפור אינו נכון. ההוכחה: כבר בשנת 1755, הרבה לפני שצבאו של נפוליאון כבש את מצרים, התפרסם ציורו של הצייר הדני פרדריק לואיס נורדן (Frederic Louis Norden), בו מופיע הספינקס ללא אפו...

הצרפתים, אגב, מעדיפים דווקא גרסה המספרת על חייל בריטי שעשה את המעשה. אחרים מספרים שחייל טורקי הוא הוואנדילסט שעשה זאת. ויש גם מי שמאשימים את הממלוכים. בקיצור, כל אחד מעדיף שהטיפש יהיה מצבא אחר...

אבל הארכיאולוגים מצידם מספרים שהאף נשבר כפי הנראה הרבה לפני כן, בין המאה ה-11 למאה ה-15. שרידים של שני מוטות חדים שנמצאו בחפירות ליד הספינקס, חיזקו את סיפורו של ההיסטוריון המצרי בן המאה ה-15, אל-מקריזי. הוא כתב כבר אז שהיה זה מנהיג מוסלמי סופי, שיים אל-דהאר (Sa'im al-Dahr), שהורה ב-1378 לשבור את אפו של הספינקס. זאת לאחר שדווח לו שהאיכרים המוסלמים מהסביבה סוגדים לספינקס, בכדי שיגדיל את יבולם. אגב, אותו אל-דהאר, פנאט ומחמיר וכנראה לא חכם גדול, שילם בחייו על מעשה הוונדליזם שפגע באל של האיכרים הללו. בזעמם והחשש על שבגללו לא יצמח היבול בשדותיהם, עשו בו האיכרים הללו לינץ' והרגו אותו.

אז לא ברור לגמרי מה גרם לשבר המסתורי של אף הספינקס. ככל הנראה, התשובה לא תיוודע בביטחון גם בעתיד. מצד שני, אולי חלק מהקסם במדע הארכיאולוגיה הוא הניסיון המתמיד למצוא תשובות שחלקן לא יימצא לעולם.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/ZmHnL-vqwxc


ומהאוויר:

https://youtu.be/onWRXXg7QZg


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.