» «
היי ליין
היי ליין
#היסטוריית הטיילת
טיילת ההיי ליין של ניו יורק נבנתה על שרידים של מסילת רכבת שנסללה כאן בשנת 1929. במקור נפתח המסלול לשימוש בשנת 1934 והרכבות העבירו עליו בעיקר מזון וחקלאות. עם השנים, תעשיית ההובלה שהשתפרה והפכה את השימוש במסלול למיותר. כמות הנוסעים והסחורות ירדו גם הם והשימוש במסילה הלך ודעך. בשנת 1980 הוא נסגר לתנועה לחלוטין ובמקום נשאר רק שלד נטוש.

בקיץ 1999 הוחלט שיש להרוס את המסלול לטובת בניה חדשה, אך קבוצת תושבים שהתאגדה החליטה להיאבק בהחלטה ולנסות להביא לכך שהמקום ישמש את הציבור כפארק עירוני. המוני תושבים הצטרפו למאבק, כולל פוליטיקאים מקומיים, תושבים וידוענים. בשנת 2003 נערכה תחרות אדריכלים שבה נבחר הצוות שליווה את הפרויקט. הבניה החלה בשנת 2006 והחלק הראשון של הפארק נפתח. בשנת 2009 נפתח בו החלק השני.

מהרגע הראשון נרשמה הצלחה רבה, שהפכה את המקום לאחד מאתרי התיירות הפופולריים בניו יורק. את הפארק פוקדים שלושה מליון תיירים בשנה.

השפעת הפארק על הסביבה משמעותית בשל ערך הדירות מסביב שממשיך לעלות והתושבים שנשארים כאן הם כאלו שיכולים להרשות לעצמם איכות חיים גבוהה.


#תיירות בטיילת
הטיילת הירוקה צפויה להגיע עד לאורך של 2.33 קילומטרים. היא מהווה פארק ירוק ונעים, עם צמחים בצידי הדרך ונקודות תצפית לשדרה העשירית של ניו יורק ולפסל החירות.

בטיילת תמצאו הרבה צמחיה ופרחי בר, פינות ישיבה ושבילים לטיול. הספסלים המוצבים לאורך הטיילת מושלמים לזוגות שרוצים ליהנות ממעט אווירה רומנטית.

בחלק השלישי והחדש של הפארק תוכלו לראות עשרות משפחות משוטטות בנינוחות לאורך הטיילת, ילדים על ספסלים ורצים שעושים ספורט. את המקום פוקדים גם אנשי אבטחה שמקפידים לשמור על מקום נטול פשיעה.

זוהי פיסת טבע קסומה ומושלמת, לאתנתחא מהסביבה התעשייתית והעירונית של העיר ניו יורק.

הכניסה הדרומית אליה נמצאת ברחוב גאנסוורט (Gansevoort) ובין רובע צ'לסי בצפון והכניסה הצפונית ברחוב 30 מערב ופינת השדרה העשירית. אבל אתם הרי מצוידים כאן בכפתור ניווט מעולה. תהנו!


מבט מקרוב:

https://youtu.be/uRmbBfUgXu8


גלריות זמניות:

https://youtu.be/t-2KHFVmvo0
סדנאות בחו
סדנאות בטוקיו
#למדו בטוקיו דברים חדשים

סדנת אוריגמי, הכנה של סושי, או אמנות הסמוראי - כשאתם בטוקיו תוכלו לבחור ממגוון סדנאות וללמוד מיומנויות ודברים חדשים ורבים עוד יותר.

לחוויות חדשות לחצו על הכפתור הסגול באפליקציה שלנו...
תותח הצהריים
תותח הצהריים
#על התותח שיורים בו כל יום בצהריים

תותח הצהריים של הונג קונג (Noon Day Gun) הוא תותח ימי, הניצב באזור מפרץ קווזיי. בהתאם לשמו "תותח צהרי היום", יורים בו מדי יום בשעת הצהריים.

במסורת אנגלית, שנמשכת מאז שנת 1850, יוצא בכל יום בצהריים שומר במדים של חברת מאתיסון ומצלצל בפעמון. בכך הוא מסמן את חילופי המשמרות בעבודה. לאחר מכן הוא יורה בתותח שניצב על קו החוף ומצלצל שוב בפעמון.

מספרים שהמנהג נולד כשהגיע להונג קונג אחד מבכירי הצי המלכותי הבריטי. הוא לא אהב את העובדה שיורים מטחי כבוד מתותח לכבודם של קצינים בכירים בלבד. הוא הורה אז לירות בתותח בכל יום, בשעת הצהריים. המנהג ממשיך גם היום, כשאנגליה כבר לא שולטת בהונג קונג. זאת מעצם העובדה שהתותח הפך לאתר תיירות פופולרי בהונג קונג, ממש כמו תותחים דומים באדינבורו שבסקוטלנד ובקייפטאון, שבדרום אפריקה.

בהתאם למסורת הבריטית, נהוג לירות בתותח גם בחצות הלילה של ה-31 בדצמבר, בכדי לסמל את ראש השנה האזרחית.

אגב, ב-1961 החליפו את התותח הקודם בתותח קטן יותר, שבו השתמשו בקרב יוטלנד, במהלך מלחמת העולם הראשונה. הסיבה לא הייתה היסטורית אלא תלונות של תושבי הסביבה על הרעש הרב שהתותח הגדול גרם...


מבט מקרוב:

https://youtu.be/nnlwd8rxHug


טקס הירי בתותח:

https://youtu.be/d9FX1FHIB6g
גשר הבוספורוס
גשר הבוספורוס
#על הגשר שמחבר בין אסיה לאירופה

גשר הבוספורוס (Bosphorus Bridge) הוא גשר באיסטנבול, המקשר בין החלק האסייתי של העיר לבין חלקה האירופאי. חציית הגשר היא מעל מיצרי הבוספורוס, המיצרים המפרידים כאן בין היבשות.

הגשר עצמו הוא גשר תלוי, שאורכו 1,510 מטרים ורוחבו 39 מטרים. למרות שחלמו לבנות אותו עוד מאז המאה ה-5 לפני הספירה, הוא הוקם רק בשנת 1973, כשעלות בנייתו הייתה כ-200 מיליון דולר.

הגשר הזה מרהיב ביופיו, הן בנוף הנשקף ממנו והן בחווייה המיוחדת של המעבר דרכו, בין שתי היבשות.


#טיפים
כדי לעבור על הגשר יש לשלם אגרה בצדו האסייתי של הגשר.

בשל מקרי התאבדות רבים ממנו, בלתי אפשרי כיום לחצות את גשר הבוספורוס בהליכה, אלא רק בכלי רכב.


מבט מרחוק:

https://youtu.be/6K3IKI3tiV8

ייחודי למקום

תותח הצאר
תותח הצאר
#על תותח-העל שירה רק פעם אחת ולא בקרב

אתם עומדים מול תותח היסטורי, אבל באופן כלשהו גם היסטרי. הוא נועד להיות גדול התותחים אבל מעולם לא מילא את משימתו. התותח הזה היה אמור לפאר את הטכנולוגיה הצבאית הרוסית, אבל בעיקר בייש אותה. והוא נועד היה להיות לוחם גדול, אבל במקום זה הוא הפך לאטרקציה תיירותית שילדים מטפסים עליה בהמוניהם.

"תותח הצאר" (Tsar Cannon) הענק, כמו שהוא מכונה כאן, ידוע כתותח שלא ירה. זהו תותח ייצוגי שניצוק בשנת 1586, באורך של מעל 5 מטרים ובמשקל של 38 טונות.

התותח הזה, שניצב בלב הקרמלין, עומד על כן גדול ממתכת, שהוצב תחתיו לאחר תבוסת הכובש הצרפתי נפוליאון. הוא החליף בסיס עשוי עץ, שנבנה בשבילו בראשית המאה ה-19. אותו בסיס העץ נשרף בשנת 1812, בזמן כיבוש מוסקבה על ידי נפוליאון בונפרטה.

תותח הצאר הוזמן בשנת 1586, על ידי הצאר פיודור הראשון. זהו תותח הבומברד הגדול ביותר שניצוק אי פעם בעולם. הוא גם מעוטר בתגליפים המתארים את אותו פיודור הראשון, כרוכב על סוסו בגבורה.

לצידו של התותח האימתני מוצגים כיום כדורי התותח הכבדים, המשלימים אותו ונותנים לו רושם רב. אבל הכדורים האלה, שהוצבו לידו בשנת 1835, נוצרו בכלל כקישוט. קוטרם של הכדורים, כמה משעשע, יותר גדול מקוטר התותח הענקי... כן כן, יש מי שמדדו אותם.

אין תיעוד היסטורי כלשהו על שימוש מבצעי בתותח. מעניין עם זאת לציין שבבדיקה שנעשתה בשנת 1980, מצאו חוקרי האקדמיה הצבאית דז'רז'ינסקי בלועו שרידי אבק שריפה. הדבר מצביע על כך שלפחות פעם אחת ירו או ניסו לירות בו. איש לא יודע מתי ובאילו נסיבות זה קרה. כנראה שגם לאטרקציית תיירות כל כך מפורסמת ומבוקשת יכולים להיות קצת סודות ומעט מסתורין.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/IvvLvEIg4oQ


ביקור במקום:

https://youtu.be/Ag4uy0SOrNY
מרוץ העמק המאושר
מרוץ העמק המאושר
#על מסלול מרוצי הסוסים של הונג קונג

מסלול המרוצים העמק המאושר (Happy Valley Racecourse) הוא המסלול שבו מתקיימים מרוצי סוסים בהונג קונג, מאז המאה ה-19.

כבר משנת 1846 החלו לקיים כאן מרוצים תחרותיים לסוסים. לפני שהמקום הפך למסלול מרוצים, היו כאן ביצות מוכות בזבובי המלריה. כיום, מצויד מסלול המרוצים כאן במתקנים המתקדמים ביותר בעולם למרוצים שכאלה. יש כאן מסכי לד ענקיים בגדלים מרשימים והמקום שומר על מעודכנות טכנולוגית, לצפייה מעולה בכל פיקסל ובכל פריים במהלך מרוצי הסוסים שמתקיימים כאן.

ליד המסלול נמצא מוזיאון מרוצי הסוסים של הונג קונג ובו גם חנות מזכרות. מוזיאון המרוצים מאפשר הצצה מעניינת להיסטוריה של ספורט המרוצים בכלל וזה שמתקיים בהונג קונג בפרט.


#טיפים
המרוצים מתקיימים בדרך כלל בימי רביעי בערב, החל מחודש ספטמבר ועד יולי.

המחיר הבסיסי לצפייה במירוץ הוא בסביבות 10HK (עשרה דולר הונג קונגי).


ביקור במקום:

https://youtu.be/Ib1ldKCOTPE


הדרכה:

https://youtu.be/oGZWGxu7E1k
מסעדת הסלע
מסעדת הסלע
#על המסעדה הניצבת על סלע באוקיינוס ההודי

מבין המסעדות בזנזיבר, אולי המיוחדת והבלתי נשכחת מכולן היא "דה רוק" (The Rock). זוהי אחת המסעדות הייחודיות באפריקה וייחודה הוא במיקומה המסעיר. שכן מסעדת הסלע היפיפייה שכשמה כן היא - ניצבת על סלע בודד באוקיינוס, בגובה של 7 מטרים מעל פני הים, כשהיא מוקפת בגלי הים הגבוהים. בצדק היא טוענת לתואר “המסעדה היפה בעולם”.

מיקומה של "מסעדת הרוק" הוא ללא ספק העניין המדובר ביותר, שהופך אותה למעין אתר תיירות באי הקסום, אבל כאן תוכלו ליהנות מאוכל מצוין עם מנות דגים מעולות ופירות ים טעימים וטריים להפליא.

מדהים לגלות שהתחרות הגדולה לנופי הים שמקיפים אתכם ב"The Rock" מכל עבר, הוא המזון הנהדר שמוגש בה. המנות המופלאות כאן ניזונות מהחומרים הטבעיים והתבלינים המקומיים של האי והים שמסביבו, אבל המטבח החכם שיוצר את מנות הפלא כאן, הוא פרי של מיזוג בין הפיוז'ן של זנזיבר המזרח-אפריקאית ורעיונות וטיפול במזון בסגנון שמאפיין את המטבח האיטלקי.


#טיפים
למסעדת הרוק לא באים בנעליים יפות, אלא בכפכפים. הסיבה? - בדרך כלל ההגעה אליה עוברת בהליכה במים...


מבט מקרוב:

https://youtu.be/0QS13CZJS-8
הפירמידות של גיזה
הפירמידות של גִיזָה
#על פלא העולם העתיק שליד קהיר

בסמוך לקהיר, על הגדה המערבית של הנילוס, נמצא מתחם הפירמידות בגִיזָה. פירמידות גיזה (Pyramids of Giza) הן קברי הפרעונים מהשושלת ה-4 של מצרים העתיקה. יש כאן 3 פירמידות ענקיות, מהגדולה של ח'ופו, הבינונית של חָאפְרוֹ והקטנה יותר של מנכאורע, פרעה ששלט במצרים העתיקה, במהלך השושלת הרביעית.

ליד המיפרמידות של ח'ופו, חאפרו ומנכאורע עוד מספר פירמידות קטנות של בני משפחת המלוכה. לצידן שומר הספינקס, גופו חיה וראשו אדם.

במבט על הפירמידות, קשה לתפוס כיצד נבנו מבנים כה גדולים ומסובכים, עם חומרי בנייה שהובאו ממרחק של מאות קילומטרים וללא שימוש במנופים ובולדוזרים מודרניים.

באתר זה, שהוא חובה לכל מבקר במצרים, נמצא גם הספינקס, פסל אדיר, שגובהו 22 מטרים, צורתו של גוף אריה וראשו ראש אדם. הוא נחשב לשומר הנאמן של הפירמידות.

בשנת 1979 הוכרזו ממפיס, סקארה ושדה הפירמידות מדחשור ועד גיזה, על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.


#פלא הפירמידות
פתגם מצרי עתיק אומר שכל אדם מפחד מהזמן, אבל הזמן חושש מהפירמידות. אתם אכן נמצאים באחד המקומות האייקוניים, החלומיים, הבלתי נתפסים, שכל בן תרבות בעולם מכיר וחולם לראות מקרוב.

כשמדובר על גיזה, הפירמידות או הספינקס, זכרו שאתם מביטים באתרים שניצבים כאן מעל 5,000 שנה. ישו הגיע רק לפני 2,000 שנה ומוחמד 500 שנה אחריו - אתם מביטים במותג הכי מוכר בעולם מהעת העתיקה.

הפירמידות מייצגות את השלב הראשון, הקדום ביותר, של הציוויליזציה המצרית העתיקה. לאחר הממלכה העתיקה, הפרעונים כבר הבינו שפירמידות מושכות שודדי קברים והחליטו שנצח והנצחה צריכים תנאים אנושיים כדי להתקיים. לכן הם חדלו מבנייה של פירמידות ענק חדשות.

אבל הפירמידות המשיכו לעמוד במקומן ולמשוך תיירים ונוסעים כבר מהתקופה הפרעונית המאוחרת, דרך התקופה הרומית, ימי הביניים ועד ימינו. רק לשם השוואה, החומה הגדולה בסין, למשל, הפכה לאתר תיירות רק לפני 200 שנה.

אבל המראה המדברי של הפירמידות קצת מטעה. למעשה, הן ניצבות על פיסת מדבר זעירה, שצמודה לפרבר גיזה. הפרבר עצמו הוא עירוני, צפוף, מאובק ולא נקי. ההפתעה הגדולה של לפגוש דווקא פרבר כזה, בסמוך לערש התרבות האנושית, היא מההפתעות של קהיר ושל מצרים כולה.

את הפירמידות עצמן יהיה קשה שלא להעריץ. הן מלאות הוד ומרשימות יותר מכל תמונה או סרט, במיוחד אם תבחרו להתבונן מהן ממרחק מה, על רקע המדבר ופסל הספינקס, שכבר 4,000 שנה משגיח ושומר על שלומן.

אז קחו אוויר, תפסו נקודה, התעלמו מכל הבזאר שמסביב, מהמדריכים המטרידים, מרוכבי הגמלים והסוסים ומהידענים שינסו להדריך אתכם, שאפו מאוויר המדבר ותנו לעצמכם להתרשם מהגודל האדיר והפרופורציות הבלתי מוכרות שלהן.


#כיצד נבנו הפירמידות?
עוד מימי העת העתיקה נחשבות הפירמידות במצרים לפלא אמיתי. במשך שנים רבות לא הצליחו החוקרים להבין כיצד ניתן היה לבנות מבנים עצומים שכאלה בעזרת הטכנולוגיה של הזמן העתיק. החוקרים טוענים שהמצרים בנו פירמידות, על ידי בנייה של סוללת ענק חזיתית שגובהה הלך ועלה. הייתה מגבלה לגובה של סוללה שכזו ולכן לבניית החלק העליון של הפירמידה הגדולה של גיזה, נדרשה עוד סוללה פנימית סיבובית, בת 100 מטרים נוספים.

חוקרים אחרים העריכו שהסוללה שבנו לצורך העמסת האבנים הייתה לוליינית דווקא ונבנתה מסביב למקום הפירמידה. כך ניתן היה לגרור את האבנים העצומות לגובה הרצוי.

גם לגבי גרירת האבנים אל הפירמידה יש שאלות הנדסיות. תיאוריה שמדברת על "חול רטוב" מסבירה את האפשרות לגרור את אבני הענק לצורך בניית הפירמידה. באמצעות מים שהרטיבו את החול ניתן היה להעביר אבנים גדולות במאמץ קטן יותר. שחזור שנעשה בידי פועלים בני זמננו הדגים זאת.

בכל מקרה, דומה שהדיון על שיטות הבנייה והטכנולוגיות המצריות הקדמוניות עוד לא הסתיים. ואגב, גם בתכנון, במקרה או לא, המצרים הקדמונים תכננו את הפירמידות על פי הפרופורציות המלבניות של "יחס הזהב", יחס מתמטי שמסתבר שאמנים ואדריכלים רבים לאורך ההיסטוריה אימצו כמודל יופי והוא זכה אף לכינוי "הפרופורציה האלוהית".


#טיפים
ניתן להגיע אל הפירמידות בגיזה בעזרת המטרו של קהיר. סעו לתחנת גיזה וקחו משם מונית קצרה לפירמידות.

ממול לשער התחתון יש בית קפה שכיף לשבת בקומה השלישית שלו, או על הגג ולסעוד ולשתות אל מול נוף הפירמידות.

שווה לוותר על הכניסה לפירמידות עצמן. המחיר יקר והטיפוס המייגע, לא פעם בקומה שפופה. התוצאה - חדר אבן קטנטן, שכל מה שרואים בו היא תיבת קבר ריקה.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/RTP_Mfkeqic


מהאוויר:

https://youtu.be/onWRXXg7QZg


ועוד מבט:

https://youtu.be/p4n2Yr-zt5c


והנה סרטון על בניית הפירמידות:

https://youtu.be/zfYFwXqknjM


מרכז אצות הים
מרכז אצות הים
#על חקלאות האצות של זנזיבר

עבור נשים רבות החיות בקו החוף המזרחי והדרומי של זנזיבר, מהווה החקלאות הימית, במיוחד זו המתרכזת בגידול אצות, את אחת מהפעילויות הכלכליות המשמעותיות באי. מרכז אצות הים (Seaweed Center Zanzibar) שעל חוף פאג'ה הוא מרכז שבו חווה לגידול, איסוף ועיבוד אצות ים ומפעל המייצר מוצרים שונים מאותן אצות.

למעשה, מרכז אצות הים הוא פרויקט חברתי, המספק עבודה לעשרות נשים העוסקות בחקלאות אצות הים שבאזור הפרויקט ומאפשר להן לשפר את חייהן, מה שגם תורם לקהילה שמסביב.

במפעל שבמרכז מיוצרים מאותן אצות, שגודלו ונאספו בחוף הסמוך, מוצרים כמו סבונים, קרמים ועוד. המוצרים הללו נמכרים בחלקם במלונות האי ובחנויות סטון טאון, ובחלקם מיוצאים ומופצים אל מזרח אפריקה.


#הביקור במרכז
במחיר של דולרים בודדים תוכלו ללמוד כאן על החקלאות והייצור של תעשיית האצות המקומית ולהתרשם מהצד החברתי של המקום ותרומתו לחייהן של חקלאיות האצות. כאן אפשר לקבל הצצה לעבודה היומיומית הקשה של עובדות החווה, בחקלאות אצות ים ומה שמסביבה.

לא פעם מקבלים המשתתפים בסיור הזדמנות ללמוד על החקלאות הימית מקרוב ואף להתנסות במו ידיהם בשתילה, טיפול וקציר של אצות ים.

בביקור ניתן לצפות בתהליכי הייצור של מוצרים מאצות, מתחילתם עד סופם. הביקור מציג את כל התהליך של הפיכת אצות הים למוצרי טיפוח והמבקרים מוזמנים לא פעם גם לטעום ממאכלים ומשקאות שעשויים מאותן אצות, ביניהם עוגה שעשויה מאצות ומיץ אצות.


#גידול האצות בזנזיבר
האצות (Seaweed) בזנזיבר מכילות חומרים מבוקשים בתעשיית הקוסמטיקה ולכן נשות זנזיבר אוספות אותן בכל יום, כשהים בשפל. בניגוד לחקלאות יבשתית, אין באצות עונת גידול אלא איסוף שנמשך במחזוריות כל השנה ושתילה של אצות חדשות לגידול.

האיסוף מתרכז בחופים המערביים של האי, החופים השקטים יותר. אחד מהם לדוגמה, הוא חוף פאג'ה, שבו מגדלים, אוספים ומעבדים את האצות ויש בו אפילו מפעל שמייצר מהן מוצרים שונים. מי שלא מוסרת את הקציר שלה למפעל המקומי, תמכור אותן לקבלנים הגדולים, שמייצאים אותן לאירופה ולשאר העולם.

למעשה, איסוף האצות בים קצת מזכיר עבודה בחקלאות האורז, המוצפת במים. הנשים מתבוססות במים ואוספות את האצות הרבות שנסחפות אליו. את כל האצות הן מרכזות בסלים ובשקיות ומייבשות אותן על החוף. לאחר שיובשו, יימכרו האצות הללו לעסקים שרוכשים אותן ומעבירים אל מרכזי איסוף ואריזה, לצורך משלוח למפעלי הקוסמטיקה הגדולים. שם תשמשנה האצות בעיקר כחומרי ייצוב למוצרי קוסמטיקה, מאכל ותרופות.

בשנים האחרונות למדו להפיק גם דלק מאצות, מה שמגביר את הביקוש לאצות של זנזיבר. הביקוש הגואה לאצות הללו הביא רבים מדייגי זנזיבר להסב את עיסוקם מהדייג המסורתי לכיוון של גידול ואיסוף אצות.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/Q3ALD8bWTFc


והחקלאות הימית שבחוף:

https://youtu.be/bNXQGvrEN3Y
הונג קונג דולפין ווטש
#על מרכז המחקר הימי של הונג קונג

הונג קונג דולפין ווטש (Hong Kong Dolphinwatch), שבחצי האי קאולון, הוא מרכז מחקר המוקדש לזן הנדיר והמיוחד של הדולפינים הוורודים. הזן מצוי כאן בריכוז מסוים, דווקא במים הלא נקיים, הסמוכים לחופים של הונג קונג. הזן הנדיר הזה נמצא בסכנת הכחדה.

שיט לאזורי המחייה של דולפינים ורודים הוא חוויה נחמדה, בלתי נשכחת ומומלצת לכל המשפחה, בדגש על ילדים. אמנם לא בטוח, אך יש סיכוי ממשי לראות אותם.


#טיפים
יש להזמין מקום מראש


מבט מקרוב:

https://youtu.be/QljKK0Stpho


עוד מבט:

https://youtu.be/aWAm3BuIWNQ


הדרכה:

https://youtu.be/4qds3GBHqMU
DMZ סיור לאזור המפורז
#טיול יום לגבול עם צפון קוריאה

אחת האטרקציות הפופולריות בסיאול היא יציאה לסיור יום מאורגן בקו רוחב 38, שם עובר הגבול הסגור והשמור ביותר בעולם ואחד הנפיצים שבו. זהו גבול השטח המפורז שבין קוריאה הדרומית לקוריאה הצפונית ומה שיכול להיחשב השריד האחרון של המלחמה הקרה.

באזור המפורז (DMZ קיצור של De Militarized Zone) ניתן לראות בבירור את הפערים העצומים בין הדיקטטורה הנוקשה של צפון קוריאה לבין זו של דרומה, המשתייכת לעולם החופשי.


#מה תראו כאן?
בסיור, שמעל 3 מיליון מקומיים וזרים עורכים בכל שנה, נכללת תצפית על הגבול ועל האזור המפורז, כולל מבט אל שמורת טבע מרהיבה שנמצאת בו. הסיור מציע ביקור במעבר הגבול ומבט אל המבנים והבניינים שבהם נערך משא ומתן. בסיורים יש לרוב גם ביקור בצד הדרומי של מנהרה שנחפרה על ידי צפון קוריאה מתחת לגבול, כהכנה לפלישה מלחמתית עתידית לדרום.

בחלק מהסיורים נכללות אפשרויות נוספות, כמו:

נסיעה לאורך הגדרות והמחסומים.

הצצה לבונקרים ועמדות צבאיות שעל הגבול.

תצפית אל השכנה מצפון,שבה תוכלו לראות מרחוק את העיר הצפון קוריאנית גסונג.

ביקור בתחנת הרכבת דוראסאן (Dorasan station) המרשימה, שהוקמה על הגבול מהצד הדרומי וממתינה ליום שבו ייפתח הגבול ורכבות יסעו ממנה לפיונגיאנג.

ביקור בכפר המחולק פנמונג'אום (Panmunjeom), שבו תוכלו לראות את קו הגבול, שעובר ממש באמצע שולחן חדר ישיבות.

סיורים שבהם נכללת הליכה לאורך גדר התיל ואף קשירת סרטים צבעוניים אליה, כהבעת שאיפה לשלום ולקוריאה מאוחדת מחדש.


#תולדות האזור
מלחמת קוריאה שהתרחשה בשנות ה-50 היא אחד האירועים המכוננים בהיסטוריה המודרנית. היו מעורבות בה מעצמות ומדינות רבות. במהלך המלחמה הזו איבדו את חייהם מיליוני בני-אדם.

המלחמה החלה בכיבוש כמעט מלא של דרום קוריאה בידי הצפון קוריאנים. רק לאחר שארה"ב התערבה, מתוך אינטרסים אנטי-קומוניסטיים, נהדפו הצפון קוריאנים וכמעט נמחקו לחלוטין מהמפה. אך התערבות סינית לטובת הצפון-קוריאנים מנעה את תבוסתם המוחלטת.

בשנת 1953 נקבעה הפסקת האש ובסיומה היא הובילה ליצירת שתי הקוריאות, הדרומית והצפונית. אז נקבעו הגבולות בין המדינות, כשמשפחות שלמות נחצות בין הקוריאות המסוכסכות.

בסיום המלחמה לא כוננו הקוריאות הסכם שלום רשמי ביניהן, תוצאה של הקרע העמוק באומה. לפיכך אין יחסים דיפלומטיים בין השתיים וכוחות צבאיים הם ששומרים על השקט היחסי משני צדי הגבול.

הגבול נקבע באזור המפורז שלאורך קו רוחב 38, ממש במקום שבו התחילה והסתיימה הלחימה.


#טיפים
הצטיידו בדרכון, שתתבקשו להציג כמה פעמים במהלך הסיור.

אין להגיע בכוחות עצמכם. הכניסה לאזור המפורז מותרת רק במסגרת טיול מאורגן.

הקפידו על לבוש צנוע ובשום אופן לא בגדים דמויי-מדים.

הצילום במהלך הסיור - באישור בלבד.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/VBuA2c0m-_U


הדרכה:

https://youtu.be/a12yniZVGLQ


סרטון נדיר של בריחה של צפון קוריאני דרך הגבול:

https://youtu.be/bYKNJ--GHGU


ומבט לצפון (קוריאה):

https://youtu.be/MVWX6DhJKO4
המדרגות הנעות הארוכות בעולם
#על המדרגות הנעות הארוכות בתבל

המדרגות הנעות של הונג קונג (Hong Kong's Escalators) הן מערכת מדרגות נעות, שנבנתה בשנות ה-90 ונחשבת הדרגנוע הארוך ביותר בעולם. באמצעות אמצעי תחבורה זה, שאורכו מתקרב לאורך של קילומטר, המערכת מקשרת בין המפלסים השונים של העיר. מעל 50,000 מתושבי הונג קונג משתמשים בדרגנועים הללו בכל יום.

מערכת המדרגות הנעות כוללת 20 גרמי מדרגות נעות, חיצוניות ומקורות, המקשרים בין הדאון-טאון, המרכז הכלכלי של האי הונג קונג, אל אזור ה"מיד לוולס", האזור הבורגני למדי שנמצא גבוה יותר, ואל האזור העליון - אזור המגורים היוקרתי של האי.

למעשה, הדרגנוע הארוך בעולם הוקם ב-1993, כדי לצמצם את התנועה בכבישים. אבל הונג קונג הרוויחה כאן פעמיים, כי מעבר לחשיבות של מערכת הדרגנועים כאמצעי תחבורה יעיל ואקולוגי בעיר, היא גם הפכה לאטרקציה תיירותית של ממש.

למערכת הדרגנוע של הונג קונג יש גם לוחות זמנים, בהם משתנה הכיוון שלה. החל מ-6 בבוקר ועד 10:20, ניתן לראות מאות ואף אלפי אנשים היורדים ב-20 קטעי המדרגות השונים. ב-10:20 בבוקר מתהפך כיוון המדרגות והן נעות למעלה. התנועה הזו, כלפי מעלה, מסתיימת בחצות.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/HmtD72ehWHw


ביקור במקום:

https://youtu.be/rAQIBAcwwPs


והדרכות:

https://youtu.be/FHCbZ9BpBYA
סקייטריין
#על הרכבת העילית שמסיעה מעל העיר


סקייטריין, או בשמו המלא "בי.טי.אס. סקייטריין" (BTS Skytrain) היא מערכת הסעת ההמונים העילית של בנגקוק, בירת תאילנד. השם הוא קיצור של Bangkok Transit System Skytrain.

מעבר להיותה אטרקציה נהדרת לילדים ובאופן מסוים לכל המשפחה, מדובר במערכת שנעה מעל העיר ומהירותה נחשבה עם הקמתה לסוג של "מדע בדיוני". את הדרך מכיכר סיאם אל רובע סאטון (Sathon), למשל, היא עושה ב-10 דקות בשעת השיא!

לסקייטריין, שנחנכה ב-5 בדצמבר 1999, שני קווים. הראשון הוא "קו ירוק", קו סוקומוויט, המוליך צפונה ומזרחה מתחנת "סיאם". השני הוא "קו הטורקיז", קו סילום שמוליך מתחנה זו לכיווני דרום ומערב.


#טיפים
הסקייטריין תשמש נהדר בימי השופינג, מכיוון שהיא מאפשרת דילוג מהיר מאד בין הקניונים המרכזיים של העיר.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/4ri_XaX4UYk
פינת הנואמים בהייד פארק
#על פינת הנואמים שבהייד פארק

אחת הסיבות לכך שהייד פארק מוכר כיום בעולם, היא "פינת הנואמים" (Speakers' Corner), שבה נהגו בעבר ונוהגים עד היום להתכנס אנשים רבים ולנהל דיונים פומביים.

זה לא סתם פרלמנט רחוב. ב"פינת הנואמים" יכול כל אחד לעמוד על שרפרף ולנאום כרצונו. אנשים שנמצאים או מגיעים במיוחד אל הפארק מתקבצים מסביב לנואמים ומאזינים להם. יש המעירים לנואמים, קוראים קריאות ביניים או מוחים על דעותיהם. אחרים סתם מגחכים או מרותקים... דמוקרטיה במיטבה.

אלה לא רק היפסטרים או צעירים נלהבים. תראו כאן את כולם, מקשישים שרוצים "לחנך", דרך סטודנטים דעתניים, נוצרים ומוסלמים שמסבירים כמה שהדת שלהם טובה משל כולם והרבה בעלי עניינים פוליטיים.

חלק מהנואמים כאן, אגב, חכמים במיוחד. בפינה זו נאמו בעבר גם אישים שהפכו לאגדה, כמו קארל מרקס, ולדימיר לנין וג'ורג' אורוול. אבל מנגד, אחרים סתם עושים מעצמם צחוק ומעוררים ויכוחים ולגלוג...

מנהג הנאומים נשמר בחלקו עד היום, כשבכל יום ראשון תוכלו לשמוע כאן נואמים שונים שידברו על נושאים פוליטיים, כלכליים ועוד.


מבט מקרוב אל נואם דתי פינת הנואמים:

https://youtu.be/5G0v6NjsqZo


והדיון נמשך לעתים גם אחרי שהנאום הסתיים:

https://youtu.be/qiYVUdFoJSI
חורבות ההפצצות של נאט"ו
#על ההריסות של הפצצות מלחמת האזרחים ביוגוסלביה


במלחמה שעברה סרביה, לאחר התמוטטות הגוש הקומוניסטי, הופצצו בנייני הממשל על ידי מטוסי ברית נאט"ו ב-1999. הסרבים השאירו עד היום חלק מחורבות ההפצצות הללו, ההפצצות של נאט"ו (NATO bombing scars), באחד הרחובות המרכזיים בעיר. כמו מצבות זיכרון תיאטרליות, ניצבים המבנים הממשלתיים ההרוסים ומהווים שריד לעידן שהסרבים ישמחו לשכוח.

ועדיין, תושבי בלגרד התרגלו למפלצות הללו שניצבות ברחובם הראשי. בין אם ההריסות נותרו כאן בשל הרצון להציג את ההיסטוריה ולהזהיר ממעשים דומים בעתיד, ובין אם העניין נובע מחסרון כיס ומחסור בתקציב שיממן את עלויות השיקום, בשביל רבים מהתיירים והמבקרים בעיר, הפכו המבנים הללו למונומנט מן העבר, שריד חי ונושם לימים אחרים ולעדות היסטורית למחיר שמשלמים עמים על שימוש בכוח כלפי אנשים חפים מפשע.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/E2WRlSHe8LY
מעבר החצייה העמוס בעולם
#על נחיל האדם החוצה את מעבר החצייה ההומה בעולם

יתכן שראיתם כבר פעם את אחד מסרטוני מעברי החצייה העמוסים של בירות המזרח הרחוק. הם עמוסי אדם ומראה נהר האנשים החוצים בהם את הצומת באור ירוק הם מראה מטורף.

דוגמה קיצונית לכך, היא מעבר החצייה הגדול וההומה בעולם, אשר נמצא ברובע שיבויה, שבעיר טוקיו, מחוץ לתחנת הרכבת של הרובע. לכאן מגיעים תיירים רבים לצפות במחזה המהמם של נחילי האנשים העוברים במעברי החצייה הרבים, בשקט מופתי ובלא דחיפות או פגיעות זה בזה.

הנתונים הם מדהימים - בכל חצייה חוצים כאן את מעבר החצייה 2000 איש וביום חוצים בו מיליון בני אדם!

מעבר החצייה הזה הוא דוגמה מעולה לאורח החיים התוסס והתזזיתי של טוקיו, שאינה עוצרת לרגע. אבל היא גם הדגמה מצוינת לנימוס היפאני המדהים כל כך. איש אינו דוחף, כועס או פוגע באדם אחר. כולם חוצים בשקט וביעילות, תוך שמירת מרחק וכבוד לאחר.

ההתבוננות בנחיל האדם החוצה בצייתנות את מעבר החציה המפורסם היא לא פחות ממהפנטת. קראו בטיפים שלמטה כיצד לתפוס את המקום הטוב ביותר לצפייה במעבר החצייה החד-פעמי הזה. תיהנו!


#טיפים
מעבר החצייה הענקי נמצא ממש מול יציאת האצ'יקו שבתחנת הרכבת.

סניף סטארבקס, שתופס כמה קומות, מעל הצומת, מאפשר נקודת תצפית מעולה מלמעלה. כוס קפה והמתנה קלה למקום ליד החלון, יאפשרו לכם תצפית מעולה על הצומת העמוס בעולם.


מבט מקרוב על מעבר החצייה הענקי הזה:

https://youtu.be/tNevp2ZZzhU


והנה מעבר החצייה מלמעלה:

https://youtu.be/LlSPOnQw86A
פסל החירות
#ההיסטוריה של פסל החירות
הפסל שנקרא למעשה "החירות מאירה את העולם" וידוע בשמו "פסל החירות" נוצר בידי הפסל פרדריק אוגוסט ברתולדי. במקור הוא תכנן להציב אותו בתעלת סואץ, אך ממשלת מצרים לא מצאה מימון להקמת הפסל והפרויקט נדחה.

לבסוף הוא מומן על ידי ממשלת צרפת, ניתן על ידה כמתנה לעם האמריקני ונחנך בשנת 1886, כשאת הבניין שבבסיסו מימנו קוראי עיתון אמריקני כתרומה. אחרי שנים מספר קיבל האי שעליו הוא הוצב, את השם "אי החירות" והפסל הפך לסמל של העיר ניו-יורק ושל ארה"ב בכלל.

הפסל הוא של אלת החירות המקרינה את החירות לשבע יבשות תבל, שמסומלות בנזר בעל שבע הקרניים, שעל ראשה. הלפיד שאוחזת האלה מאיר את הדרך למגיעים לארצות הברית. בידה השנייה יש לה לוח עם תאריך הכרזת העצמאות של ארה"ב, כתוב באותיות רומיות. גובה הפסל מהקרקע הוא מעט יותר מ-92 מטרים. הלפיד הוחלף לפני כמה שנים ללפיד זהב והלפיד הישן הוצב באולם הכניסה שבתוך פסל החרות, מקום שממנו עולים לראשו.


#מה מסמל פסל החירות?
פסל החירות הוא הסמל המפורסם ביותר בעולם של חופש ודמוקרטיה. הוא מסמל את הערכים שבהם מאמינה אמריקה, כמו הזכות לחיים, החירות והרצון לאושר. הוא עומד לו גבוה ומרשים על הליברטי איילנד, צופה על נמל ניו-יורק, ניצב על מקומו כאחד מהפסלים המרהיבים והיפים ביותר בעולם.

הפסל עוצב על ידי הפסל פרדריק ברתולדי והמהנדס גוסטב אייפל ולמעשה הוא היה מתנת ידידות מצרפת במאה השנים של העצמאות האמריקאית בשנת 1846.

הפסל הענק והמדהים הזה, שעשוי מנחושת, פלדה וברזל, מעוצב עם אלמנטים קלאסיים ואיקונוגרפיה. אם תהיתם, איקונוגרפיה היא מחקר הסמלים, הדימויים ואופני התיאור באמנויות השונות בתקופה מסוימת.

העיצוב שלו הוא שהפך את הפסל לאחד ההישגים הטכניים הגדולים ביותר של המאה ה-19. המבקרים יכולים לעלות ולבקר בכתר של הפסל. נוף הנמל מהכתר הוא כמעט בלתי נתפס בעוצמתו. זה פאקינג ניו-יורק המקום הזה ואתם לא חיים בסרט!


#מהו היה הקולוסוס של רודוס?
אמה לזרוס, משוררת יהודייה אמריקאית, כתבה את שירה המפורסם ביותר שנקרא "הקולוסוס החדש" בשנת 1883. שתי השורות הראשונות של השיר חקוקות על לוח המתכת שבבסיס פסל החירות בניו יורק - "לא כמו ענק הפליז, גיבור תהילת יוון, ברגליים מנצחות-מפושקות מאדמה לאדמה..." - אז מיהו אותו ענק פליז, גיבור תהילת יוון?

אם כן, מדובר על פסל דומה ביותר לפסל החירות, שעמד לפני יותר מאלפיים שנה באי היווני רודוס. הקולוסוס מרודוס היה פסל גדול מאד של האל היווני הליוס, שהתנשא לגובה של 34 מטרים. הוא עמד ליד נמל רודוס ונחשב אחד מפלאי העולם העתיק. "קולוסוס" הוא שם מודרני שניתן לו בזכות מימדיו העצומים, הקולוסאליים.

הקולוסוס נבנה לזכר הנצחון המופלא והמפתיע של אנשי האי הקטן רודוס, על צבא ענקי וחזק שצר על האי במשך שנה והובס של ידם. כך הוא נבנה, בהחלטת אנשי האי על ידי האמן כארס (Chares), כמחווה לאל השמש הליוס (Helios), פטרונו של האי. הפסל ניצב בכניסה לנמל כשהאניות הנכנסות אל הנמל, נהגו להפליג בין רגליו הענקיות.

בשנת 226 לפני הספירה התמוטט הקולוסוס ברעידת אדמה קשה. תושבי האי ראו בכך את רצון האלים ולא בנו אותו מחדש. יופיו של הפסל המשיך להרשים גם בתור הריסות והוא נשמר על ידי התושבים במצב זה עוד מאות שנים. בכיבוש הערבי של האי, נבזז הפסל ההרוס ושרידיו נמכרו לגרוטאות מתכת.

#איך נפגע פסל החירות בפיצוץ בלק טום?
פיצוץ בלאק טום היה מעשה חבלה של סוכנים גרמנים, שהתבצע בג'רזי סיטי שבניו-ג'רזי, ב-30 ביולי 1916. מטרת הפיצוץ הייתה לפגוע בתחמושת אמריקנית שהייתה בדרכה לבעלות הברית במלחמת העולם הראשונה. התקרית הזו, שהתרחשה בטרם הצטרפה ארצות הברית באופן רשמי למלחמה, מפורסמת בנזק שהיא גרמה לפסל החירות. במאמצי המלחמה, לעומת זאת, היא לא פגעה. ארצות הברית הצטרפה כידוע למלחמה וביחד עם בנות הברית שלה, היא הביסה את גרמניה.


#טיפים
כדי לעלות לפסל החירות הזמינו מקום 3 שבועות מראש, באתר המצורף.


מבט מקרוב על פסל החירות:

https://www.youtube.com/watch?v=0r7i8riYCe0


פעמון הצאר
#על הפעמון האימתני שמעולם לא צלצל

פעמון הצאר (Tsar Bell) שבקרמלין במוסקבה הוא הפעמון הגדול ביותר שנבנה אי-פעם בעולם. זהו פעמון היסטורי ענק, שניצב היום בחוצות הקרמלין, בתור אטרקציה תיירותית ראשונה במעלה.

הפעמון העצום עשוי ברונזה וגובהו 6.2 מטרים. הוא בעל משקל מדהים של 216 טון. קוטרו בחלקו התחתון הוא כ-6.6 מטרים ועוביו המרבי של הפעמון הוא כ-60 סנטימטרים.

אבל פעמון ענק זה, הכולל לא מעט עיטורים, דיוקנאות שונים וכיתובים שתרמו אמנים עליו, רק נוצר כגדול ביותר בעולם. המדהים בו שהוא נפגם במהלך ייצורו ולא תוקן עוד. הפעמון הגדול בהיסטוריה מעולם לא זכה לצלצל!


#תולדות הפעמון הגדול ביותר שנבנה אי פעם
פעמון הענק, שמעולם לא צילצל, נבנה ביוזמת הקיסרית הרוסית אנה. הוא נוצר בשנים 1733-1735, בידי יצרני הפעמונים הידועים ברוסיה, איוון מוטורין ובנו מיכאיל. מוטורין האב החל את העבודה על הפעמון השאפתני אך הוא מת באוגוסט 1735, עוד בטרם נוצק הפעמון. בנו מיכאיל הוא שסיים את העבודה.

אך רצה הגורל ובשריפה שאחזה ב-1737 בבנייני העץ שבקרמלין נסדק הפעמון. זה היה בעודו מונח בבור היציקה. עד אז הפעמון הזה לא הספיק לצלצל ובשריפה הלוהטת נוצר בו שבר ונקרע ממנו חלק, במשקל של כ-11.5 טונות.

לקח עוד כ-100 שנים מאז שנשבר, עד שפונה הפעמון מאתר היציקה שלו. לאחר כיבוש מוסקבה, ב-1812, תכנן הכובש הצרפתי נפוליאון בונפרטה לקחת את הפעמון. הוא רצה להביאו כשלל לצרפת, בתום מסע הניצחון שלו. אבל תכניתו נכשלה כשקשיים ארגוניים הביאו לדחיית ההובלה, עד שהדבר התבטל לחלוטין, כשהצבא הצרפתי הובס על ידי החורף הרוסי ונפוליאון חזר מובס לפריז.

בשנת 1836 הוצב הפעמון על בסיס מתומן בחצר הקרמלין, בסמוך למגדל הפעמונים של איוואן הגדול. לצידו הונח החלק שנשבר ממנו. בזכות משקלם העצום, לא טרחו לקבע אותם לקרקע. מי המטורף שינסה לגנוב גושי ברונזה עצומים וכבדים שכאלה...


מבט מקרוב:

https://youtu.be/1dIZEwqdqGI


צלצולו של הפעמון העצום:

https://youtu.be/KLEfH61rx6g


ועוד אחד:

https://youtu.be/qc_OCrCCTDU
קָאבּוּ דָה רוֹקָה
#על הנקודה המערבית ביבשת אירופה

קָאבּוּ דָה רוֹקָה (Cabo de Roca), שפירושו "כֵּף הסלע" או "מפרץ הסלע", הוא הנקודה המערבית ביותר ביבשת אירופה. אין ביבשת הזו נקודה מערבית יותר וזה גם המקום שבו חשים היטב את עוצמתו של הטבע והאוקיינוס הפרוש לפניכם.

הכף נמצא במערב פורטוגל, כ-42 קילומטרים מערבית לבירה ליסבון, על גבי צוק המתנשא לגובה של 140 מטרים מעל למימי האוקיינוס האטלנטי.

את הנקודה המערבית ביותר של אירופה היבשתית הכירו כבר הרומאים, שכינו את המקום "פרומונטוריום מאגנום" (Promontorium Magnum), בלטינית "חצי האי הגדול".

בעידן התגליות, בו מילאה פורטוגל תפקיד מוביל, הוא כונה בשם "כֵּף ליסבון". הקשיבו לנהמת הגלים ונסו לדמיין את העוצמה שחשו המקומיים בימי קדם, כשניצבו כאן, על קצה המצוק הזה.

הסמל הבולט של קָאבּוּ דָה רוֹקָה בימינו הוא המגדלור המרשים שבו, שצופה אל האוקיינוס האטלנטי ונחנך כאן בשנת 1772. יש עליו עמוד אבן הנושא צלב ולוח עם הקואורדינטות הגאוגרפיות של הכף. על הלוח כתובים גם דבריו של לואיש דה קמואש, המשורר הפורטוגזי בן המאה ה-16 על המקום "...שבו היבשה מסתיימת ומתחיל הים שאין לו סוף"



#רגע על הטבע שכאן
מעבר למיקומו המיוחד, כף הסלע, או קָאבּוּ דָה רוֹקָה, הוא מקום מרשים במיוחד ופראי, שבו נושבות רוחות חזקות מהאוקיינוס האטלנטי.

בכל שעה יש כאן קסם אחר. בשעות הבוקר עוטה הכף מרבדים של פרחים באביב. הפריחות כאן נהדרות, במיוחד בזכות המשקעים הנהדרים שיורדים במקום הרם, שנמצא על מצוק המתנשא מעל חופו של האוקיינוס.

בשעות אחר הצהריים, עורכים כאן עופות שונים, במיוחד הקורמורנים הנהדרים, את מופעי ההיפוכים הנפלאים שלהם באוויר.

המגיעים לכאן לקראת שקיעה, יגלו כמה שהמקום הזה יכול להיות גם מפעים ורומנטי לאוהבים. האופק פרוש לקראתכם - פשוט רוצו אליו...


מבט מקרוב:

https://youtu.be/9xckycCbQtg
לפקארה, כפר התחרה
#על כפר האורגים של קפריסין

כשעה וחצי מהעיר פאפוס נמצא כפר לפקארה (Lefkara Village). הוא מכונה בידי הקפריסאים בשם "לפקרה היפה" ומתגוררים בו כ-1000 תושבים.

הכפר הציורי והמקסים הזה יכניס אתכם לאווירה שונה לחלוטין - אמנותית ואותנטית. אם תסתובבו בו, תוכלו לספוג קצת מהנופים המדהימים של הרי הטרודוס שנמצאים מסביבו. תוכלו גם ליהנות מהמראות הציוריים של הכפר ולפגוש באמנים רבים, רוקמים עבודות תחרה, הידועות כ"תחרת לפקארה". מסורת זו, של יצירת תחרה, עוברת כבר שנים בכפר במשך דורות - מאם לבת.

אגב, אחד הסיפורים המוכרים באזור ולא ידוע עד כמה הוא אמיתי, הוא על הצייר המפורסם לאונרדו דה וינצ’י, שביקר בכפר בשנת 1481 והזמין בד תחרה מיוחד שתכנן במיוחד. את הבד הזה הוא שילב בציור המפורסם "הסעודה האחרונה" ותרם אותו בהמשך לקתדרלה במילאנו. דוגמאות הרקמה היו פרי יצירתו ועד היום יש שרוקמים כאן שחזור שלו ומוכרים אותו ביוקר לתיירים הפוקדים את הכפר וקונים עבודות תחרה מעולות.

הכפר עצמו מחולק לשני חלקים - קאטו לפקארה (Kato Lefkara) - לפקארה התחתונה ופאנו לפקארה (Pano Lefkara) - לפקארה העליונה.

בכפר תוכלו לראות גם את מוזיאון הפולקלור, מפעל הזיתים הישן, כנסיית טימיוס סטוורוס (Holy Cross) והקאפלה של ארכנגלוס מיכאיל (Archangelos Michail).


ביקור בכפר עם האורגים והצורפים שבו:

https://youtu.be/4tjkwNNe2WY


האורגת מקרוב:

https://youtu.be/Viw3G7l5C-E


ומהאוויר:

https://youtu.be/Z5G2B3ryU2c
ויה דולורוזה
#על "דרך הייסורים"

ויה דולורוזה (Via Dolorosa), בעברית "דרך הייסורים", היא המסלול בירושלים העתיקה, שבו צעד ישו אל סוף דרכו, שבו הוא נצלב ומת. כבר מאות שנים שתיירים נוצריים הולכים במסלול הזה ומשחזרים את דרכו האחרונה של ישו. חלק גדול מהם ממש באים לירושלים לשם כך והדרך מושכת לעיר הקודש מאות אלפי תיירים כל שנה.

ה"ויה דולורוזה" נחשבת לאחת האטרקציות החשובות בעיר הקודש. זהו מסלול בן כ-600 מטר, שנקבע במאה ה-18 והחליף מסלולים קודמים.

בדרך נוהגים להוביל את הצליינים לאורך 14 תחנות, החל מהמקום שבו לפי האמונה התקיים משפטו של ישו ועד ל"גולגולתא" או "גבעת הגולגולתא" - מקום צליבתו ותחייתו מחדש.

המושג "דרך הייסורים", או "ויה דולורוזה", נולד באירופה של ימי הביניים, כשהנוצרים החלו לשחזר שם את מסעו של ישו, ולא עלו לרגל לירושלים. מסע לירושלים היה אז דבר יקר, מסוכן ונדיר מאד. אפילו מספר התחנות השתנה לאורך השנים, כשהוא נע בין 8 ל-20 תחנות ולבסוף התקבע על 14. כך או כך, אותן התחנות הפולחניות שבוויה דולורוזה נמצאות מאז, באופן סמלי כמובן, כמעט בכל כנסייה קתולית בעולם.

מרבית הצליינים רואים בהליכה לאורך הוויה דולורוזה חוויה של הזדהות עם ישו, אקט של התחלקות בסבלו. רבים מהם אף נוהגים לשאת עימם צלב עץ גדול, בדיוק כשם שסחב אדונם, במסעו האחרון.


#על התחנות בדרך הייסורים
המסלול הנוכחי של ויה דולורוזה, נקבע במאה ה-18 והחליף מסלולים קודמים אחרים. בין סמטאות העיר העתיקה בירושלים ניתן לבקר כיום ב-9 מתוך 14 התחנות של ויה דולורוזה. הן פזורות ברובע המוסלמי וברובע הנוצרי, לאורך הרחובות ויה דולורוזה, רחוב הגיא ורחוב בית הבד.

כל תחנה מסומנת בלוח מתכת עגול עם מספר התחנה, על הקיר ובריצוף בצורת חצי עיגול בכניסה אליה.

אם תרצו לעשות את כל המסלול - לחצו על תגית "מסלול ויה דולורוזה".


הנה הוויה דולורוזה בירושלים:

https://youtu.be/7KcUSbdhkeo


האם כך נראתה הוויה דולורוזה?

https://youtu.be/w_a07OFb1Og


ומסעו האחרון של ישו בוויה דולורוזה:

https://youtu.be/tSvyuCaL9pc
ארמון הפרלמנט
התעלה הגדולה
יער האבנים
השעון האסטרונומי
אצטדיון קוֹקוּגִיקָאן וקרבות הסומו


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.