» «
גבעת הקפיטול
גבעת הקפיטול
#על הגבעה שמשקיפה על רומא
בעבר, רומא שכנה על גבעה אחת בשם גבעת פלטינו, אך עם השנים היא התפרשה על פני שש גבעות נוספות באזור. אחת המוכרות בהן, שנמצאת בלב ליבה של רומא העתיקה היא גבעת הקפיטולין (Capitoline Hill), הנחשבת לגבוהה ביותר מבין גבעות רומא, יחד עם שכנתה גבעת הפלאטין.

אם הגעתם, אתם בטח לא מצליחים לפספס את הנוף המדהים שנשקף מכאן. הגבעה ממוקמת בין הפורום לבין שדה מארס, שתי נקודות מרכזיות ברומא העתיקה.

בראש הגבעה ניצבים 2 מוקדים מעניינים וחשובים מבחינה דתית ומדינית:
הראשון הוא המקדש החשוב ביותר של רומא העתיקה, שהוקדש לאלים הקפיטולינים. במקדש זה סגדו למשפחת האלים הראשית שהורכבה מיופיטר (מלך האלים), יונו (מלכת האלים והפטרונית של רומא) ומינרווה (בתם, אלת החכמה והרוח) - שלושתם יחד כונו השילוש הקפיטוליני. המקדש היה גדול ומפואר מאד.

השני הוא אסילום, אזור מקלט ששימש בימי קדם פושעים שנמלטו מהחוק. ביניהם, אגב, היו גם הרוצחים של יוליוס קיסר.

היום תוכלו לראות במקום שרידים של המקדש ושחזור שלו על הגבעה.


#מה רואים על הגבעה?
המבנים הניצבים מסביב לגבעה עוצבו על ידי אחד האמנים המוכרים ביותר מתקופת הרנסנס - מיכלאנג'לו. הוא בנה המון מבנים באזור הגבעה, שעם השנים הפכה לחשובה ומשמעותית. ביניהם נבנו אז ארמונות קמפידוליו הצופים לכיוון העיר העתיקה, כיכר הקפיטול שבה גרמי המדרגות הרחבים והמרהיבים ומתחם הוותיקן, המרכז העולמי של הנצרות הקתולית. החל מימי הרנסנס נמצא על הגבעה המוזיאון הקפיטלוני, המוזיאון הלאומי שבו יצירות אמנות קלאסית, ארכיאולוגיה ומדע.

עוד מקום מעניין על הגבעה הוא מקדש יופיטר הקפיטוליני, המקדש החשוב והמרשים ביותר של רומא העתיקה. המון סיפורים סופרו על המקום הזה, סיפורים על רציחות, בגידות, מלחמות, פוליטיקה וירושה.
מזרקת ארבעת הנהרות
מזרקת ארבעת הנהרות
#על המזרקה שממנה נובעים כל הנהרות
מזרקת ארבעת הנהרות, הממוקמת במרכז רומא, עוצבה על ידי אחד מהפסלים החשובים בתקופת הבארוק - ג'ובאני לורנצו ברניני. היא נולדה כחלק מעיצוב הכיכר שבה היא נמצאת - פיאצה נאבונה (Piazza Navona).

המזרקה עשויה מאבן לא מעובדת ומשלבת מספר חומרים: שיש, אבן ומים. במרכזה של המזרקה עומד אובליסק עוצמתי, המסמל את ניצחון הכנסייה על הפאגניות, עבודת האלילים. בבריכה של המזרקה ישנם פסלי דולפינים מרהיבי-עין.

במזרקה ניתן לראות את ייצוגם של ארבעת הנהרות הגדולים בעולם - הנילוס (שבאפריקה), הדנובה (באירופה), הגנגס (שבאסיה) וריו דה לה פלטה (באמריקה). כל אחת מדמויות האלים שבמזרקה, מעוצבת במראה אופייני לתושבי היבשת אותה היא מייצגת ויושבת על סלע שממנו נובע אחד מהנהרות. כל נהר מייצג יבשת שעליה מעוניין האפיפיור לשלוט.

המסר של מזרקת ארבעת הנהרות הוא ברור - רומא היא המקור שממנו נובעים כל הנהרות.
נקודת צילום של הקולוסיאום
נקודת הצילום ניקולה סאלווי
#על נקודת הצילום הנהדרת של הקולוסיאום

ליד המונומנט הכל כך מרשים הזה, אחת הבעיות היחידות שתהיה לכם זה להצטלם תמונה בלתי נשכחת.

אז השתקפות של הקולוסיאום דרך משקפי השמש הגדולים, תמונה דרמטית עם "החיילים הרומיים" שניצבים ליד, או פשוט ללכת אל נקודת התצפית הנהדרת והאינסטגרמית ביותר, שברחוב ניקולו סאלווי (Via Nicola Salvi).

רדו בתחנת הרכבת התחתית Colosseo, ממנה פנו שמאלה למדרגות העולות לרחוב הזה. מצד ימין תראו חומה גדולה, שלידה עץ. רבים לא יודעים שמהזווית הזו זוכים לאחת התצפיות הכי מדהימות של הקולוסיאום ונקודת הצילום הנהדרת שלכם איתו.
הפורום הרומאי
הפורום הרומי
#על הפורום רומנו, הפורום הרומאי

אתם עומדים בלב אתר ארכיאולוגי מדהים - הפורום הרומי. פורום הוא אזור ציבורי מרכזי בערים הרומיות, שעוצב בצורת כיכר או כמה כיכרות מחוברות. כמעט כל עיר רומית נבנתה עם פורום משלה, אך כשמדברים על "הפורום הגדול" מתכוונים למתחם שבו אתם עומדים כרגע.

בתקופת האימפריה הרומית הפורום היה אזור מרכזי שבו התקיימו עיקר חיי העיר. המקום אז היווה את מרכז החיים הפוליטיים, הכלכליים, החברתיים והדתיים של האימפריה. ניצבה כאן אז כיכר שוק הומה אדם ובה בתי משפט, מקדשים, שערי ועמודי ניצחון, בית הנבחרים ועוד.

הרבה נושאים ציבוריים עלו כאן על סדר היום הרומי. תהלוכות ניצחון צעדו כאן, נישאו הספדים ונאומים של מנהיגים ואנשי דת ועוד.

הפורום ממוקם בין גבעת קפיטולין, מקום מושבם של הקיסרים והאצולה הרומית, לבין גבעת פלטין (Palatino), ביתם של עשירי ושליטי רומא.


#היסטוריית הפורום
כבר בתקופת האבן, התקופה הראשונה של הפרהיסטוריה, היה הפורום הרומי, שניזון ממימי הטיבר, מאוכלס בבני אדם. זאת למרות שבפועל הוא ניצב אז מחוץ לאזורי ההתיישבות באזור.

בתקופת הברזל, התקופה בה אפשרה היכולת הטכנולוגית של האדם לייצר כלים מברזל, היו כאן בתי קברות של התושבים המקומיים.

בתקופת האימפריה הרומית, בה האזור נוקז מביצות והזיהומים נוקו, הפך האזור למרכז היצירה והמסחר של העיר והזמין תושבים מכל רחבי האימפריה להגיע אליו.

אך כמו העלייה - כך הגיעה גם הירידה. עם בניית המרכז הדתי והשלטוני במרכז הפאלאטין, מעמדו של הפורום החל לרדת. הצורך במקדשים, התחזקות הנצרות ובכלל - זניחת אורח החיים הרומי, הביא להזנחה קשה של האזור והמבנים התמוטטו והתכסו בחול. זו הייתה התקופה שבה קיבל הפורום את הכינוי "שדה הבשר" - בגלל גופותיהם של בעלי החיים שהושלכו לכאן.

במאה ה-19 החלו החפירות והשחזורים שהפכו אותו למקום שבו אתם עומדים היום. התנופה המשמעותית ביותר התבצעה בימי שלטונו של הרודן הפשיסטי מוסוליני, במאה ה-20.


#אתרים מעניינים באזור
באזור הפורום כמה נקודות מעניינות שלא תרצו לפספס:

כל המבנים שנמצאים ברחבי הפורום היו סמל לניצחון האימפריה הרומית בקרבות השונים: הם היללו את השליט הכובש ואת הלוחמים שניצחו בקרב ונועדו לשמש אות תודה לאלים, שעזרו ותמכו באימפריה בעיתות מלחמה.

מבחר המבנים העתיקים שכאן כולל את:

שער טיטוס - שהוקם לאחר מות הקיסר טיטוס לציון ניצחון הרומאים על היהודים וכיבוש ירושלים.

ביתו של הקיסר אוגוסטוס - מקום מגוריו של הקיסר, ששיקומו ושחזורו נמשכו לא פחות מ-40 שנה.

מקדש יוליוס קיסר

הקוריה (Curia - בית הסנאט המשוחזר)

מקדש
וֶסְטָה ומשכן הכוהנות הוֶוסְטָלִיוֹת

הבזיליקה של קונסטנטינוס ומקסנטיוס

הקשת של ספטימוס סוורוס

השוק של טריאנוס

הקולוסאום


#טיפים
אם תגיעו לאזור דווקא בשעות הערב, אחרי השעה 18:00, תרגישו הקלה בעומס התיירים הפוקדים את המקום.

סיור רומי העתיקה

כיכר ונציה
כיכר ונציה
#על הכיכר שבה נהג מוסוליני לנאום

כיכר ונציה, המוכרת גם בשמה "פיאצה ונציה", ממוקמת למרגלות גבעת קפיטולין ובסמוך לפורום הרומי. עד היום היא נחשבת לכיכרה המרכזית של רומא המודרנית.

במקום בו נמצאת היום הכיכר, היה בעבר "שדה מרס", המקום בו נערכו האימונים הצבאיים של צבא רומא. הארמון נבנה במאה ה-15 והיה מבנה הרנסנס הגדול הראשון של רומא.

בימי שלטון מוסוליני, שהתגורר בארמון ונציה, היא שימשה לאסיפות עם, מקום להתאספות ולנאומים חוצבי להבות. הנאומים שנאם הרודן מוסוליני בכיכר הועברו לכל רחבי איטליה באמצעות רדיו ורמקולים חזקים שניצבו בכיכרות אחרים. מהכיכר הזו היו נהגו לצאת לתהלוכות, אנשי החולצות השחורות, שהיו פעילי המפלגה הפשיסטית.

המשרד ששימש את מוסוליני בתקופה ההיא, סגור היום לתיירים, לְמַעֵט סיורים שנערכים בו מדי פעם. את שמה, אגב, קיבלה הכיכר משמו של הארמון הסמוך לה - ארמון ונציה.

הכיכר אמנם ממוקמת במרכז צירי תחבורה ראשיים, אך התחבורה הפרטית מוגבלת ואין בה רמזורים. זאת הסיבה שבשעות העומס, תוכלו לראות שוטר שעולה על דוכן במרכז הכיכר ומכוון את התנועה ממש כמו בכביש. תנועותיו התאטרליות משעשעות אך עושות סדר בתוך ההמולה. אתם מוזמנים לצלם אותו.

כיום ניצב בכיכר גם מוזיאון Palazzo Venezia ובו עבודות אמנות מימי הביניים.
כנסיית סנט איגנציו
כנסיית סנט איגנציו
#על הכנסייה עם אשליית התלת-ממד
לא היינו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לעוד סיור בכנסייה, אלמלא כנסיית סנט איגנציו הייתה כל כך שונה מכנסיות רומא. מעבר לזה שכאן לא יהיו התור והצפיפות המסורתיים, במיוחד בעונת התיירות ברומא, הכנסייה הזו היא פינת חמד אמיתית.

מדובר בכנסייה בארוקית מרהיבה ביופיה. היא נבנתה במאה ה-17 והיא מפורסמת במיוחד בציורי הקיר היפים להפליא שצוירו על קירותיה.

שימו לב במיוחד לציור התקרה שמטעה את העין ויוצר אשליה אופטית שצורת הגג של כנסיית סנט איגנציו היא צורת כיפה, בעוד שלמעשה מדובר בגג שטוח, שהאמן הצליח ליצור אשלייה של עומק כיפתי. מה שאגב מוכיח שאשליות אופטיות הן ממש לא דבר חדש.

כנסיית סנט איגנציו נמצאת לא הרחק מהפנתיאון וממזרקת טרווי. בואו לכאן!


#הנה הכנסייה עם תקרת התלת-ממד:

https://youtu.be/BxPEp7r9MWs
גבעת הפאלאטיום
גבעת הפאלאטין
#על הגבעה העתיקה של רומא
גבעת הפאלאטין, או גבעת הפאלאטיום, היא הגבעה המרכזית והעתיקה ביותר מבין שבע גבעות רומא. גובהה מגיע עד ל-70 מטרים והיא נמצאת בין הסירקוס מקסימוס והפורום הרומי. אם חיפשתם תצפית מרהיבה על כל רומא - הגעתם למקום הנכון.

האגדה מספרת כי בעצם שורשיה של העיר רומא מצויים על הגבעה הזו, או במילים אחרות - מכאן העיר התחילה. ואכן, המבנים הקדומים ביותר של רומא נבנו ממש כאן - מצודת העיר הראשונה, "המכון", המבנה הסמלי הקדוש ביותר שנקרא mundus והכיכר שמסביבו.

הקיסרים הגיעו לכאן בשביל לבנות לעצמם ארמונות פאר, ששרידיהם עדיין קיימים ברחבי הגבעה. בשנת 1000 הוקמו בה מנזרים וכיום מגיעים לכאן זוגות בכדי להצטלם ביום חתונתם.

שימו לב לצורתה המעניינת של הגבעה, שמזכירה מרובע לא שלם. זו הייתה גם הסיבה שכונתה "רומא המרובעת".

היום נמצא על הגבעה מוזיאון הפתוח לקהל הרחב.


# האגדה על לידתה של רומא
האחים התאומים רמוס ורומולוס היו תינוקות קטנטנים, כשמצאה אותם זאבה על הגבעה הזו ולקחה אותם תחת חסותה. היא החלה להניק אותם. כעבור זמן מה, האב המאמץ שלהם - פאוסטולוס, מצא וגידל אותם יחד עם אישתו. כאשר גדלו והתבגרו, החליטו השניים להקים את רומא. את התחרות הקשה שהייתה ביניהם על שליטה באזור, הם פתרו באופן כואב. זה היה כשיום אחד הרג רומולוס את רמוס ביד קרה. כך גם קיבלה רומא את שמה - מהתחלת שמו של רומולוס.


#מבט מקרוב על גבעת הפאלאטיום:

https://www.youtube.com/watch?v=pbU07sv6fCo
הפנתאון ברומא
הפנתיאון
#על משכן האלים הרומים

הפנתיאון הוא אחד מהסמלים של האימפריה הרומית, אלו שאנחנו רגילים לשייך מיידית לרומא. משמעות המילה פנתיאון היא "כל האלים", שכן הוא הוקדש ל-12 האלים האולימפיים.

שישה עשר העמודים הקוֹרִינְתִיים, שהובאו לכאן היישר ממצרים, שוקלים כל אחד מהם לא פחות מ-60 טון. הגובה שלהם 12 מטרים והם בקוטר של 1.5 מטר. עמודים אלו תומכים בגג המשולש שעליו כתובה כתובת שמסבירה שאת המבנה הזה בנה מרקוס אגריפס.

במקום תוכלו לראות גם את קבריהם של כמה מלכים איטלקים ואת זה של הצייר רפאלו סאנציו (Raffaello Sanzio).

אם אתם רוצים להעצים את החוויה, הגיעו לפתניאון כשיורד גשם. זה מיוחד לראות את המים שנכנסים דרך החורים בתקרה ויורדים למרכז הבניין. אם תהיתם מה קורה עם כל המים שנכנסים פנימה, ישנן זוויות ברצפה בהן נאספים המים לחורי ניקוז במהירות. עוד נקודה מעניינת היא, שבתאריך ה-21 באפריל, כשקרני השמש יפגעו בפלטת המתכת שנמצאת מעל הדלת, תראו את הכניסה של המקום מרהיבה ביופיה בשל קרני האור הזוהרים.

ממול לפנתיאון תוכלו לראות את מזרקת הפנתיאון המרשימה, שנבנתה על ידי הארכיטקט ג'אקומו דלה פורטה בשנת 1575 ונחצבה על ידי לאונרדו סורמני. בהמשך, התווסף לה האובליסק של פרעה מצרים, דולפינים ובסיס חדשים.


#תקרת הפנתיאון
אחד מהדברים המעניינים ביותר בפנתיאון הוא התקרה המדהימה שלו, הכיפה הענקית שנמצאת בגג המבנה. הקוטר שלה הוא 43 מטרים ובמרכזה תוכלו לראות צוהר שנקרא אוקולוס. באמצעות הפתח הזה נכנס אור אל תוך חלל המבנה ויוצר חוויה מדהימה ומיוחדת. זה, אגב, מקור האור היחיד במבנה והקוטר שלו הוא 8 מטרים.

כיפת התקרה הזו היא הגדולה בעולם ללא תמיכה. אל תקחו את זה כמובן מאליו, שכן זה היה אתגר אדריכלי לא פשוט. בשל המשקל המסיבי של הכיפה העצומה ועל מנת שהיא לא תקרוס, ניסו המהנדסים הרומיים להפוך אותה לקלה ככל שהיא גבוהה יותר. זו הייתה גם הסיבה לכך שהחלקים העליונים של הכיפה עשויים מחומרים קלים יותר ויש בה חללים פנימיים רבים יותר. בשל צורת הבנייה המעניינת הזו, מבחוץ היא נראית יותר שטוחה ממה שהיא באמת.


# היסטורית הפנתיאון
בנייתו של הפנתיאון החלה בשנת 27 בעקבות פקודה של מרקוס ויפסניוס אגריפס (Marcus Vipsanius Agrippa), מפקד בצבא רומא וקונסול בתקופת שלטונו של אוגוסטוס. בעקבות שריפה שהתחוללה כ-60 שנה מאוחר יותר, המבנה נשרף כליל. הוא נבנה שוב בשנת 125 בידי הקיסר אדריאנוס. הפנתיאון היה מקדש ובשנת 609 הוא הוסב לכנסייה בשם סנטה מריה רוטונדה (Santa Maria Rotonda), כך נמנעה גם הריסתו בתקופת ימי הביניים. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה מקדש אלילים הפך למקום פולחן נוצרי.


#מה הסיפור של הפנתיאון? באדיבות אאוריקה
הפנתאון (Pantheon) ברומא הוא המבנה השמור ביותר בעולם, שנשאר מהתקופה הרומית. זהו המבנה העתיק ביותר בעולם, שעדיין מכוסה בגג המקורי שלו. מדובר באחד המקומות המרשימים בעיר רומא, עיר שלא חסרים בה אתרים ארכיאולוגיים מרהיבים.

מבחינה אדריכלית, הפנתאון הוא הישג משמעותי בעולם העתיק, שכן כל כיפתו יצוקה מבטון, שמורכב מאדמת פוֹצוֹלַנַה (Pozzolana). זהו המבנה בעל הכיפה הגדולה ביותר בעולם העתיק והיא כל כך חזקה שהצליחה לשרוד עד לימינו.

המילה "פנתיאון" פירושה ביוונית "כלל האלים". במיתולוגיות עתיקות שונות, כמו השומרית והיוונית המילה הזו תיארה מקדש. ובאמת, המבנה הרומי העתיק העומד שלם עד היום, שימש במקור כמקדש לכל האלים - "פנתיאון".

אבל הרומאים שינו את שימושיו בהמשך גם לחצר לקיסר, לבית משפט ואחרי קבלת הנצרות, הוא הפך לכנסייה נוצרית בשם "סנטה מריה רוטונדה". חייבים להודות שזה שימוש מעניין למבנה שבמקור יועד לעבודת אלילים והכיל מזבחות כמספר אלילי הכוכבים.

תאריך יום הענקת הפנתאון במתנה לאפיפיור, על ידי הקיסר פוקאס, נחגג עד היום בעולם הנוצרי כ"ליל כל הקדושים". בין הקבורים ברצפת הפנתאון גם הצייר רפאל ומלכי איטליה.


#טיפים
יש סיורים מודרכים בפנתיאון ללא תשלום. אין צורך אפילו להזמין מקום בסיור כזה מראש.

הפנתיאון הוא מהאתרים המתויירים ברומא. בכל זאת, לא מאד צפוף כאן. אם תרצו לראותו בצורה נעימה, כדאי בכל מקרה להגיע אחרי השעה 16:00.


הנה הפנתיאון של רומא:

https://www.youtube.com/watch?v=8rx6-sjKBTg


סנט אוסטשיו קפה
קפה סנט אוסטשיו
#הקפה הטוב ברומא

על בית הקפה הזה, סנט אוסטשיו (Sant Eustachio), אומרים שהוא הוא הקפה הטוב ביותר ברומא. הוא אמנם נראה כחנות סתמית, אבל אתם עומדים לשתות כאן את הקפה שתושבי רומא רבים אומרים כאן שהוא הטוב ביותר בעירם. אם זה עוד לא משכנע, כדאי לזכור שאיטליה היא אימפריית הקפה האיכותי.


#טיפים
התור הגדול שבכניסה מעיד שמדובר במשהו מיוחד. ישנן כמה המלצות למתחילים כאן:

1. הזמינו "קפה" שזה אומר אספרסו, כי רק בו תהנו מכל הארומה הנפלאה של המקום. אם באתם לחוות את רומא, אז זה לא הזמן לאמריקנו או קפוצ'ינו, חברים! - הגעתם למקדש של קפה. עם הסמכות להזמין קפה באה האחריות להזמין קפה מעולה...

2. בקפה סנט אוסטשיו ימתיקו לכם את הקפה, אלא אם תאמרו מראש את מילת הקוד Amarro, שבה אתם מבקשים קפה מר.


ביקור במקום:

https://youtu.be/c2F4fQFyjgo


הדרכה:

https://youtu.be/a5etfZvnNuQ?t=1m05s


בלוגרים:

https://youtu.be/p9Q9Rp2kW9Y
לה רוזטה
#על פירות הים המעולים ברומא

מעבר למיקום המדהים שלה, שכן היא ממש משקיפה על הקולוסיאום, ה"לה רוזטה" היא קודם כל מסעדת דגים ופירות הים הטובה ביותר ברומא. אם אתם נוהגים לאכול מטעמים שכאלו, כאן תוכלו לסעוד ארוחת ערב מצוינת, שהיא גם תענוג לעיניים, בשעות הערב, כשהכיכר של הקולוסיאום מעט מתרוקנת מההמונים.

ב"לה רוזטה" תמצאו כמעט כל מעדן ים שאתם מכירים בים התיכון. הם מכינים אותם במומחיות ויודעים גם להגיש אותם בצורה נאה ומעוררת תיאבון. אז בתיאבון!


מבט מקרוב:

https://youtu.be/r7dErZJuEoU


ביקור במקום:

https://youtu.be/0IQdLFkxiEQ
פיאצה נאבונה
#על הכיכר המיוחדת של רומא
ברוכים הבאים לכיכר היפה ביותר בעיר רומא! היא מרשימה ומלהיבה ונמצאת בלב אזור התיירות של בירת איטליה. את הכיכר בנה האדריכל ג'וֹבַנִי לוֹרֵנְצוֹ בֶּרְנִינִי (Giovanni Lorenzo Bernini) למשפחת האפיפיור אינוקנטיוס העשירי. זה היה עוד בימי הרנסנס. הכיכר הזו נחשבת לאחת מיצירות אדריכלות הבארוק המוכרות והבולטות ביותר ברומא. תוכלו לראות בה המון עיטורים ועושר המאפיינים את הבנייה הבארוקית.

במקור, הכיכר הייתה אמורה לשמש את תחרויות האתלטיקה של העיר. משום כך היא קיבלה את הצורה האליפטית שלה. היא נבנתה על הריסות האצטדיון של דוֹמִיטִיאַנוּס מהמאה הראשונה. בעבר התקיימו כאן מירוצי סוסים והיא בעצם הזכר היחידי למסלול מירוצי הסוסים הנוסטלגי של הרומאים.

מסביב הכיכר ניצבים ארמונות יפהפיים בסגנון הבארוק, מהמאה ה-17, כאשר המפורסם שבהם הוא זה של כנסיית סנטה אגנס אין אגונֶה (Sant’Agnese in Agone).

שימו לב, הכיכר מזמינה ויפה, אבל מחירי החנויות והמסעדות בה מופקעים. נסו להתרחק מעט בהליכה מהכיכר ותראו איך המחירים לאט לאט יורדים ומתייצבים.

הכניסה אל הכיכר עם כלי רכב לא מותרת, אלא אם אתם נוסעים על רכב מורשה. עם זאת, התחבורה הציבורית תעזור לכם להגיע אליה וגם לנסוע להרבה מהמקומות בסביבה שבטוח תרצו לבקר בהם, כמו הקולוסיאום, הפורום ועוד.


#מה רואים בכיכר פיאצה נאבונה?
הכיכר הומה בתיירים, בשל החנויות, המסעדות, בתי הקפה והגלידריות המשובחות שיש בה. יש בה מזרקות מרהיבות, כאשר המרכזית ביניהן היא מזרקת ארבע הנהרות של ברניני. בפינה הדרומית של הכיכר תוכלו לראות את מזרקת המורו, שגם אותה הקים האדריכל ברניני, שכמו שאתם מבינים בנייתו שולטת באזור. מזרקת נפטון, שעוצבה במאה ה-16, נמצאת בצד הצפוני של הכיכר.

אם תסתכלו טוב תראו בכיכר את האובליסק הגבוה, שהגיע ממצרים בפקודתו של אחד מהאפיפיורים, כדי לסמל את ניצחון הנצרות על העולם המוסלמי. סמל היונה שאתם רואים, הוזמן על ידי משפחת פָּמְפִילִי (Pamphili family) מברניני.

בסופי השבוע ובשעות הערב תוכלו לראות בפיאצה נאבונה, ציירים ואמנים רבים. בשעות הבוקר המוקדמות הכיכר תהיה נעימה אפילו יותר, שכן היא לא תהיה עמוסה בתיירים, שמגיעים ברובם במהלך שעות היום.
שער טיטוס
#על שער עתיק שבו מתוארת גלות ישראל וביזת בית המקדש
בפורום רומאנום, הפורום הרומאי, ששרידיו נמצאים עד היום ברומא, עומד לו שער הניצחון שהקדיש הקיסר דומיטיאנוס לאחיו טיטוס שמת בשנת 81 לספירה. השער הוקם לציון הצלחותיו של טיטוס בכיבוש ירושלים ובהחרבת בית המקדש. הכבוד הרב שזכה לו טיטוס מתבטא בכתובות העתיקות שעל השער, בתבליטים ובפסלים שמתעדים את כניסת שיירת השבויים והמנצחים בשערי רומא. התבליטים עוצבו תחת השפעה יוונית ברורה, כמו רבים מהמבנים הרומיים.

השער עומד כאן כבר קרוב ל-2000 שנה וזכה לשיקום ותחזוקה החל משנת 1936. זו הייתה תקופה שבה ניסו הפשיסטים האיטלקיים בראשות הרודן מוסוליני, להחזיר לתודעה את תפארת האימפריה הרומית.

קשה לפספס את סימני הזמן שאותם ניתן לראות באבן הגיר המתפוררת, ממנה בנוי השער.

שימו לב לראש השער. יש בו תבליט המתאר את האוצרות שנבזזו מבית המקדש, ביניהם גם מנורת שבעת הקנים, שהייתה בבית המקדש ושעם קום המדינה הייתה לסמל הרשמי של מדינת ישראל.

השער היום הוא אחד מהסמלים המפורסמים ביותר של העיר רומא וקשה שלא להתרשם מיופיו ועיצובו המרהיב. ולצד זה אפשר לזכור שהוא מנציח את חורבן עמנו, במשל כמעט 2000 שנה.


#מה רואים על שער טיטוס?

שער טיטוס (Arch of Titus) הוא שער שנבנה על ידי הקיסר דומיטיאנוס, שהקדיש אותו כשער ניצחון לאחיו טיטוס, לכבוד ניצחונו על היהודים והדיכוי של המרד הגדול בארץ ישראל, בשנת 70 לספירה. כשהחריב טיטוס את בית המקדש בירושלים, הוא הגלה עשרות אלפי יהודים לרומא כשבויים ועבדים.

שער טיטוס, שנבנה כשער ניצחון ומפאר את ניצחונו של טיטוס, מציג בין השאר גם תבליטים המספרים את סיפור הניצחון הרומאי. בין השאר יש בו תבליט שבו מתוארת ביזת ירושלים, לאחר חורבן בית המקדש השני וכיבוש ירושלים על ידי הרומאים. אם למישהו יש ספק, אז על השער מופיעה בלטינית עתיקה הכתובת: "פרטים משער טיטוס שמתארים את הביזה והשלל מירושלים".

אבל המיוחד באמת בשער טיטוס הוא בכך שהוא הרמז הרומאי היחידי שמעיד על גורלה של מנורת המקדש היהודי שנבזזה מבית המקדש על ידי הרומאים. בתבליט מופיעים שבויים יהודים, המובלים כפופים לרומא, כשהם נושאים את מנורת המקדש, את מזבח הזהב ואף כלי נגינה - הכל מבית המקדש שבירושלים.

במשך מאות שנים לא עברו יהודי רומא מתחת לשער הזה, שריד לחרפת הגלות והחורבן היהודי. רק במחצית הראשונה של המאה ה-20, בעידן הפשיסטי של איטליה, הורה הדיקטטור האיטלקי מוסוליני לשפץ אותו. כמי שראה בשער הניצחון של טיטוס חלק מגדולת העם האיטלקי ותהילת האימפריה הרומית שקדמה לו, הוא רצה שהשער יפאר את רומא הפשיסטית ויקרין עליה מתהילת העבר.


# כיצד הפך עיצוב המנורה משער טיטוס להשראה ליהודים
עם קום מדינת ישראל, החליט הרב הראשי לישראל דאז, על אימוץ המנורה משער טיטוס כסמל המדינה וסמל לאומי לכל עם ישראל. ברבות השנים הועלתה ביקורת רבה לגבי ההחלטה. חוקרים רבים גרסו שאמנם יש למנורה שבציור שבעה קנים ובסיסה מזכיר את המדרגות, שעל פי האמונה היהודית נהג הכהן הגדול לעלות עליהן בדרך להדלקת הנרות. אבל מנגד, הם גורסים, במנורה שבתבליט הרומי מופיעים פרטים בעייתיים שלא ייתכן שהם יהודיים, כמו לדוגמא הבסיס המתומן של המנורה שעוצב ככל הנראה על ידי אמן רומי או יווני. הסיבה - העיצוב אינו מזכיר את סגנון המנורה כפי שהוכר בהלכה היהודית. עוד מקור לביקורת על האותנטיות של ציור המנורה שבתבליט הם עיטורי בעלי החיים שמופיעים עליה. לא יתכן, אומרים החוקרים, שבעלי חיים כמו אריות, דרקונים ובעלי חיים ימיים, שמובלטים על בסיס המנורה, הם ממקור יהודי. על פי ההלכה היהודית, ציורים שכאלה הם בחזקת עבודה זרה, שמקומה על מנורת בית המקדש אינו סביר מכל טעם שהוא.


#הנה השער המפורסם:

https://youtu.be/vMZHIyIy_aY
גלידריה ג'וליטי
#על הגלידריה של האפיפיור

רומא מוצפת בגלידריות מעולות, מכל הטעמים והסוגים ואין ספק שלבחור גלידריה אחת זה בהחלט לא פשוט, שכן העניין הוא קודם כל של טעם. אבל יש גלידריה אחת שהיא מוכרת ונאהבת במיוחד, גם על ידי המקומיים וגם על התיירים - גלידריה ג'וליטי. רבים רואים בה את הגלידריה הטובה ברומא.

הסניף הראשון של הגלידריה של ג'וליטי נפתח בשנת 1900. השמועה מספרת שחלק מהמתכונים הכמוסים ביותר של הגלידריה נשמרים אצל הבעלים בכספת. אבל, כך או כך, מדובר במקום ותיק ובעל שם.

הגלידריה כל כך ותיקה ופופולריות, עד שמספרים שאפילו האפיפיור ג'ון פול השני, נהג לבקש את גלידת הערמונים של ג'וליטי. אך גם בימינו פוקדים לא מעט סלבריטאים ואנשים חשובים את הגלידריה, ביניהם מישל אובמה, רעיית נשיא ארצות הברית שביקשה לסעוד את הגלידה שלה משם.

אם אתם רוצים לטעום את אחת הגלידות הקלאסיות שמוגשות כאן כבר מאז שנות ה-20, בקשו את השילוב הנ"ל: גלידת שוקולד, פודינג זביונה מקורמל בתוספת קצפת, אגוזי לוז וגליל וופל. אגב, כל הלקוחות ממליצים על התוספת המפנקת של קצפת למעלה.


#על הגלידה של רומא
באיטלקית, גלידה נקראת "ג'לטו" והיא נמצאת כאן עוד מימי רומא העתיקה, אם כי הגלידה אז הייתה מעט שונה. היא הייתה מעין ערבוב של קרח רך עם אטריות. השנים היטיבו עם המנה המפנקת ומאז חומרי הגלם השתפרו והתווספה אליהם גם שמנת משובחת, ממנה מייצרים כאן גלידות עשירות ומגוונות בעבודת יד.

כל כך הרבה כבוד מייחסים הרומאים למנה הזו, שהם מציעים לקנות גלידות של גלידריות "מורשות", מקומות שמתעסקים רק בהכנה וייצור של גלידה. שימו לב שהמחיר כאן נקבע בהתאם לכמות הגלידה ולא על פי מספר הכדורים שבה.



ביקור במקום:

https://youtu.be/BImZGyW8fIY


הדרכה:

https://youtu.be/fW0kLaft-Es
בזיליקת סן פייטרו אין וינקולי
#על הבזיליקה שבה נמצא פסל משה רבנו
על גבעת האסקלין ברומא, לא רחוק מהקולוסיאום, באזור של סמטאות שקטות ועתיקות, נמצאת בזיליקת סן פייטרו אין וינקולי (San Pietro in Vincoli), בעברית "פטרוס הקדוש בשלשלאות".

איש לא היה מתעניין בבזיליקה חסרת החשיבות הזו אלמלא העובדה שבה נמצא אחד הפסלים המפורסמים בהיסטוריה, פסל שהפך לסמל אייקוני של פיסול הרנסנס. זהו הפסל "משה" של מיכלאנג'לו.

רק התור הארוך של המבקרים מסגיר את העובדה שהבזיליקה חשובה. היא נבנתה בראשית המאה ה-5 והאפיפיור סיקסטוס השלישי (440-432) הכריז עליה כעל מקדש לשימור השלשלת שבה נכבל לפי האמונה השליח פטרוס בירושלים, כשנאסר על ידי הרומאים.

עוד שלשלת נוספה עם הזמן ולגביה נטען שבאמצעותה נכבל פטרוס ברומא. האגדה הנוצרית גורסת שבדרך נס התחברו שתי השלשלאות במאה ה-13 לאחת. כיום מוצגת השלשלת מתחת למזבח הראשי בבזיליקה.


#על פסל משה בבזיליקת סן פייטרו אין וינקולי
בבזיליקה הזו נמצאת אחת מעבודות האמנות המפורסמות ביותר בעולם. זהו פסל "משה" מאת האמן המפורסם מיכלאנג'לו. הפסל מציג את דמותו של משה רבנו, כפי שראה אותו האמן. מיכלאנג'לו פיסל אותו בתחילת המאה ה-16, בתקופת הרנסאנס, זמן קצר אחרי שהוא פיסל את "דוד" המרהיב. הפסל המרשים הזה עשוי שיש וגובהו 2.35 מטרים.

במקור, פסל "משה" נועד להיות פריט אחד מרבים, בתוך מצבה מפוארת שהזמין האפיפיור יוליוס השני, למצבתו שלו. אבל לאחר מותו של האפיפיור הכינו לו מצבה פשוטה יותר ו"משה" הפך לפסל בזכות עצמו ולמעשה הפסל החשוב מכולם.

אחד הפרטים המעניינים בפסל הוא הקרניים שיוצאות מראשו של משה בפסל. לא ברור בדיוק מה הסיבה לקרניים הללו. הסברה היא שמקורן בפסוק מספר שמות בתנ"ך, שתיאר את משה רבנו במילים "וַיְהִי, בְּרֶדֶת משֶׁה מֵהַר סִינַי...כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו"(שמות ל"ד כ"ט).

נראה שמה שבלבל את האמן לחשוב על קרניו של משה שלו, היה התרגום השגוי שניתן למילה "קרן" כאיבר בגוף ולא כקרן אור. לא ברור אם זה הגורם לקרניים הללו, שכן מיכלאנג'לו היה משכיל ובעל ידע רב בשפות וקשה להאמין שלקח את התרגום הזה בחשבון, אבל זה אחד ההסברים היחידים שמתקבלים על הדעת, מה עוד שהקרניים שבראשו של משה הן מוטיב שהופיע בכמה פסלים וציורים בתקופת הרנסנס.

ואגב, שימו לב לפסלים המרשימים הניצבים משני צידיו של משה. אלו הן דמויותיהן של האמהות התנ"כיות - לאה ורחל.


הנה סרטון עם הפסל המפורסם:

http://youtu.be/ctU5BiMMXiI
הקולוסיאום
#על האמפיתיאטרון הגדול בתבל

האמפיתיאטרון העצום הזה, נבנה לפני כמעט 2000 שנה, על ידי שלושה קיסרים רומיים. הוא כלל זירה שמטרתה הייתה לספק לחם ושעשועים לאזרחי העם, או במילים אחרות - להיות זירה לקרבות גלדיאטורים. נערכו בה מופעים שמומנו על ידי אנשים פרטיים, בעיקר על מנת שיוכלו להפגין את עושרם ולשעשע את העם.

בחנו טוב טוב את הקיר החיצוני של האמפיתיארטון המדהים הזה. הוא חלק מאותו מבנה גדול ומפואר שעמד כאן עוד מימי האימפריה הרומית.

המתחם נבחר לאחד משבעת פלאי עולם החדשים.


#שימושים בקולוסיאום
מטרתו הראשונית היה להוות מתחם למלחמות גלדיאטורים, מלחמות בין בעלי חיים ובין בעלי חיים ובני אדם. אלו בעצם היו תוכניות הריאליטי של אותה התקופה - הם נועדו ליצור אהדה בקרב הצופים כלפי השליט ולספק להם בידור בשעות הפנאי. ניתן היה לראות כאן אסירים שנידונו למוות ונצלבו או נשרפו על המוקד. לפעמים אף הוסיפו עלילה והפכו את מעשה ההוצאה להורג לחלק מסיפור מסע של הגיבור הראשי - שסופו הטרגי היה ידוע מראש. הגיבור היה סופר את השניות אחורה בזמן שחיית טרף פראית הייתה רודפת אחריו בזירה וטורפת אותו לעיניי כל. הגלדיאטורים שנאלצו להשתתף בקרבות אלו, היו עבדים או אסירי מלחמה.

עוד מופע בידור שכיח במיוחד היה מופע משחקי הציד. לכאן הוכנסו חיות אקזוטיות מכל רחבי האימפריה שניסו לשרוד את רובי הציד של הציידים שהיו הורגים אותם לשם הבידור. אם דאגתם, אגב, לאלו היושבים בשורה הראשונה - היא הייתה גבוהה כשני מטר מעל הזירה על מנת להבטיח את ביטחונם של היושבים. אלפי גלדיאטורים ויותר ממיליון חיות נהרגו כאן.

מאה הימים הראשונים בהם נחנך המקום היו מלאים במופעים בידוריים מהסוג הזה.

בשנת 404 נערך במקום קרב הגלדיאטורים האחרון, שכן הרומאים כבר לא ראו בעין יפה את הרצח לשם שעשוע בלבד. במאה החמישית והשישית לספירה, בזמן התפרקותה של האימפריה הרומית, תושבי רומא כלל לא זכרו מה הייתה מטרתו המקורית של המבנה העצום הזה. חלק חשבו שזה היה ארמון קיסרי וחלק חשבו שהיה מקדש לאל השמש.


#האדריכלות של הקולוסיאום
המבנה אליפטי, כאשר האורך שלו 189 מטרים, הרוחב 156 מטרים וגובהו כמעט 50 מטרים.

הקולוסיאום, נהוג לומר, היה המבנה הראשון שנבנה בעזרת בטון, המצאה חדשה באותם ימים. כמובן שהוא לא ממש הראשון, אולי הראשון מבין אלו ששרדו את ההרס והשנים ועודם עומדים על תילם.

אתגר לא קטן שעמד בפני האדריכל האלמוני שתכנן את המבנה, היה לאפשר לקהל של חמישים אלף איש להיכנס ולצאת מהמתחם ללא תורים ארוכים ועומס. הוא מצא פתרון פרקטי מצוין - לקולוסיאום נבנו 80 כניסות שהובילו את מערכת מסדרונות מיוחדת שהקיפה את האמפיתיאטרון. בכל קומה היו פתחים שהובילו היישר אל הכיסאות והיציעים.

קשה לפספס את איכויות הבנייה והתכנון בימי האימפריה הרומית, שכן המבנה העצום הזה עדיין עומד כאן גם לאחר 2000 שנה של רעידות אדמה ונזקים מעשה ידי אדם.


#היסטוריית הקולוסיאום
האמפיתיאטרון העצום הזה, נבנה לפני כמעט 2000 שנה בעיר רומא. בנו אותו שלושה קיסרים רומיים משושלת פלביאן. שמו המקורי היה "האמפיתיאטרון הפלאבי", על שם אותה שושלת קיסרים, אך בימי הביניים השתנה השם.

בשנת 72 החלה מלאכת הבנייה של האמפיתיאטרון. הקיסר אספסיאנוס, יוזם הרעיון, לא הספיק לראות את המבנה גמור ונפטר באמצע הדרך, בעוד בנו טיטוס, משלים את המשימה. מפתיע לשמוע כי למרות שבנייתו של הקולוסיאום לקחה פחות מעשר שנים, גם טיטוס לא הצליח להשלימו ומי שחנך את האמפיתיאטרון בשנת 80 לספירה היה אחיו של טיטוס, הקיסר דומיטיאנוס.

הוא נבנה על גבי שרידים מארמון נירון, שהיה השליט השנוא ברומא. מהרגע שעלה השליט לשלטון בשנת 54 לספירה, רבים מהאצילים והסוחרים הסתכסכו איתו כיוון שניסה ללא הרף להשתלט על שטחים חדשים ולבנות לעצמו ארמונות נוספים. כשפרצה בשנת 64 שריפה עצומה ברומא, שהחריבה חלקים שלמים מהעיר, לא מעט סברו שהשליט הוא שאחראי להצתה האיומה. לא רק זה, הם טענו שהוא התענג על הרגע כשניגן בכינור על גג ארמונו בזמן שהאש מתפשטת ברומא כולה.

אז אולי נרון לא היה אחראי באופן ישיר לפרוץ השריפה הגדולה, אך בזכותה הוא הצליח להשתלט על שטח עצום, למעלה ממאה דונמים, באמצע רומא ולבנות בו את הארמון המפואר שלו - ארמון הזהב. אם תהיתם, אגב, מה עלה בגורלו של השליט, אז ארבע שנים לאחר השריפה, התקוממו מולו האזרחים והצבא והוא נאלץ לנוס על נפשו.

הקיסר שהחליף את נרון היה אספסיאנוס. הוא רצה לחזק את אמון העם בממשל והחליט להחזיר את השטח הגדול לאזרחים. על חורבות הארמון הוא הקים את מה שיהיה האמפיתיאטרון הגדול ביותר בעולם. הקולוסיאום.

ממש ליד אותו ארמון נוסטלגי, ניצב פסל מרשים של נרון, ששמו היה קולוסוס (Colossus). מכאן הגיע שמו של המבנה היום - קולוסיאום.


#קהל הקולוסיאום
עם כניסתו למתחם, קיבל הצופה כרטיס כניסה מיוחד: פיסת חרס ועליה מספר היציע והשורה שבה הוא עתיד לשבת. המקומות היו שמורים מראש ושיקפו את המבנה ההיררכי של החברה הרומית.

כאמור, המושבים הנמוכים ביותר, שהיו גם הקרובים ביותר לזירה היו שמורים לאנשים מכובדים ובעלי מעמד גבוה - סנאטורים, אישים מכובדים, הקיסר ופמלייתו. מעליהם ישבו החיילים והסוחרים העשירים. ככל שהשורות עולות, כך מעמד האוכלוסייה ירד, שכן ישבו בהן האזרחים הפשוטים. רחוק מאד מהזירה, במקומות שאפילו לא ניתן לשבת בהם אלא רק לעמוד - עמדו הנשים והעבדים, שהיו שני המעמדות הנמוכים ביותר בחברה הרומית. תוסיפו לזה את הקברנים ושחקני התיאטרון שלא הורשו להיכנס למתחם בלבד ותבינו כי באותה התקופה המעמדות תפסו חלק מרכזי בסביבה.


הנה הקולוסיאום בסיור רגלי:

https://youtu.be/hxpBPStoIZ8


ומהאוויר:

https://youtu.be/B4GvcCWzZZg


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.